Blog Widget by LinkWithin
Travelog Iran - Menyingkap Misteri Bumi Ahmadinejad

Aku kira, penggunaan nama Ahmadinejad pada buku ini adalah untuk tujuan komersil sahaja. Mengmbil kesempatan atas populariti beliau sekarang. Ahmadinejad memanglah seorang tokoh, tapi pada aku dia masih terlalu baru berbanding dengan tokoh2 Iran lain memandangkan sejarah Parsi dan Iran yang panjang. Sebenarnya, nama Ayatollah Khomeini lebih sesuai digunakan memimbangkan pengaruhnya yg sangat besar pada sejarah dan politik Iran. Tetapi memandangkan orang sebelah sini semacam 'serong' dengan Ayatollah Khomeini (takut dilabel sebagai Syiah), maka tidak sesuai juga digunakan (untuk tujuan pemasaran). Setelah membaca buku ini, aku lebih suka kalau diletakkan tajuknya sebagai "Menyingkap Misteri Bumi Persepolis".

Buku ini ditulis oleh suami isteri (Dina Sulaiman & Otong Sulaeman) warganegara Indonesia yang bermastautin di Teheran selama 8 tahun. Sebelum pulang ke tanah air, mereka mengambil keputusan untuk mengembara keseluruh Iran dan menulis tentangnya. Buku yang aku baca ini adalah terjemahan ke dalam bahasa Melayu. Cantik dan baik sekali terjemahannya, ayatnya mudah dan santai tetapi terperinci.

Bnyk fakta yg memeranjatkan ttg iran yg aku tak tau (atau sangka sebaliknya)

1. SUFREH dalam bahasa parsi bermaksudkain pengalas makanan. Orang jawa panggil SAPRAH - ini mesti dari perkataan Parsi ;)

2. PARADISE(English); PARADIS(French) adalah dari perkataan Parsi. Dalam setiap binaan agung orang Parsi kuno biasanya terdapat taman2 yg luas dan indah. Inilah di panggil Pairidaeza.

3. BOLVAR adalah perkataan Parsi yang bermaksud jalan besar. BOULEVARD (Perancis) juga mempunyai maksud yg sama - tp dr sumber internet, BOULEVARD dipinjam dari Dutch, Bulwerk.

4. Wanita Iran mempunya kedudukan yang tinggi. Ramai wanita Iran dominan dalam keluarga mereka - selama ni, aku ingatkan Iran pon mcm negara2 Arab, selalu ada double standard terhadap wanita cth tak boleh drive dsb. Mas kawin di Iran ditaksir dalam bentuk syiling emas.

5. Wanita Iran dibenarkan menceburi apa saja pekerjaan (termasuk mencalonkan diri sebagai presiden!), sukan dan seni pertahanan diri; tetapi dgn syarat mesti menjaga aurat. seperti di Malaysia, bilangan mahasiswi di Iran melebihi bilangan mahasiswa

6. Walaupun wanita iran menyelubungkan diri bila keluar rumah, tetapi mereka sentiasa anggun bergaya dan memakai pakaian mengikut fesyen dan seksi juga bila berada dirumah atau majlis2 kaum wanita. Salun2 dan pusat kecantikan menjadi bisnes yang memberi keuntungan yg besar kerana wanita Iran mmg suka berdandan. Pemakaian tudung adalah wajib tetapi cadur (kain kelubung hitam) tidak diwajibkan.

7. Selain warga Islam yang bermazhab Syiah dan Sunni, ada juga penganut Kristian dan Zoroaster (kali pertama aku dgr nama agama ni - sebenarnya agama majusi). Orang Syiah(biasanya berbangsa Parsi) dan Sunni(biasanya berbangsa Arab) hidup aman damai saja malah berkahwin antara mereka. Anak2 diberi kebebasan memilih mazhab yg mereka suka. Walaupon ada perbezaan dalam perlakuan solat, mereka boleh bersolat sebelah menyebelah dalam masjib yg sama (bukan solat jemaah)

8. Iran/Parsi terlibat secara dekat dengan perkembangan Agama Islam, malah ramai tokoh2 zaman kegemilangan Islam dtg atau lahir atau dikebumikan di sini. Kuburan tokoh2 ini diperindah dengan bangunan yg cantik dan menjadi tempat beriadah dan istirehat. Pelikkan? bersantai bersama keluarga dikuburan hehe.

9. Tinggalan sejarah paling menarik di Iran tentulah runtuhan Istana Persepolis. Istana zaman Parsi purba. Dapat tak korang bayangkan, 5000 tahun sebelum masehi (2500 tahun kemudian, barulah bangsa melayu mula menyebar di semenajung tahan melayu - http://id.wikipedia.org/wiki/Sejarah_Asia_Tenggara). Bangsa Parsi ini telah membina satu Istana yang megah. Istana ini kemudiannya dihancurkan oleh Alexzander the Great lah kononnya. dikenali sbg 'The Richest City Under The Sun', Persepolis juga ada sistem wang, pengairan dan pos laju! selain itu sudah ada sistem gaji untuk pekerja dan elaun bersalin untuk pekerja wanita (aku kira org Parsi sejak dulu mmg mengagungkan wanita mereka)

Kesimpulan aku:
Sejarah negara dan bangsa Parsi yang panjang dan Agung, telah membentuk satu jati diri dan 'pride' yg mantap dalam diri mereka. Sebab itu dalam beberapa isu nasional,nuklear & pilihanraya misalnya (ada juga dibincangkan dalam buku ini) semangat orang Iran menentang Amerika begitu kuat sekali. Lebih bnyk tekanan, lebih kuat mereka menentang.
Walaupon ada bangsa2 lain di Iran seperti arab, semangat keiranan mereka jelas dalam isu2 tersebut.

ini ialah link youtube tentang Istana Persepolis. Para ahli sejarah cuba mevisualkan kembali keadaan asal istana ini. betul2 megnagumkan (tengokla berapa tinggi saja prof tu dgn tiang dia)

Klik -> Bahagian 1
Klik -> Bahagian 2

Bahagian 3


Klik -> Bahagian 4
Klik -> Bahagian 5

 

11 corat coret:

sitinurulhawa said...

Entry yg panjang hari ni aku tujukan untuk Qim ;) hehe

Marriatyi Morsin said...

awa nnt aku nk belilah buku nih...hmmm x sabar..

Qimy said...

aaa camni la baru puas baca awa kui3..tu pon pjg bukan cita pasal ko :p

anyway, bila ko nak backpacking ke iran lak? ;)

sitinurulhawa said...

beli mayti, jgn tak beli

qim, sebab tu lah aku suka baca travelog, rasa mcm pegi sana je. kalau nak ikutkan sendiri pegi memang entah bila la sampai huhu

Marriatyi Morsin said...

awa penat aku tgu clips tu nk d'load...nyampah..broadband yg narrowband...

yantie said...

Jawa panggil SAPRAH, trg panggil SAPROH...same je maksud :D

sitinurulhawa said...

yan, tah2 org parsi yg tiru kite tak? hahaha

Haikaliium said...

patut la idung org jawa mancung mcm org iran...heheheh..
aku pernah baca tentang misi barat memburukkan golongan syiah supaya Islam x bersatu. Sebanarnye, syiha tu ada beberapa pecahan, majoriti x menolak Nabi Muhammad nabi terakhir cuma mengagungkan Ali.

yantie said...

kekekkee..

aku bangga aku MELAYU!!!

yantie said...

lepas baca buku ahmadinejad ngan ulasan buku ko ni aku jd lebih terasa nak bina semula tamadun unggul dunia islam...

tu pasal semangat nak sambung belajar ni...cewah...

ada sorg prof Iraq pernah dtg di CAIRO UTMKL, dia kata kita org Islam mmg unggul dahulu, tp itu dulu skrg kita lemah, so tiba masa pandang ke depan, yg belakang jadikan pengajaran...

sitinurulhawa said...

yan, next month ko dtg sini, ko recharge aku ek.. aku skrg kekurangan tenaga waaaaaa!!!!!!!


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki