Blog Widget by LinkWithin
Tariq bin Ziyad - Di Andalusia (Sepanyol) - Syahid atau menang

Memang hujung minggu yang panjang sebab dalam sibuk2 open house dan kesana sini pon aku sempat curi2 masa habiskan 1 buku. Buku ni Akim punya (13 tahun). Dia pon belum baca. Dah lama aku terintai-intai siri Novel Sejarah Islam (Novel Pahlawan Islam) karangan Abdul Latip Talib

Novel ni sangat santai, ayatnya mudah. Cuma 242 mukasurat. Kalau pelajar yang dididik membaca dari awal, aku kira darjah 5 atau 6 dah boleh menyerap cerita ni. Tapi bagi orang dewasa pon sesuai. Kita tak banyak tahu tentang sejarah terutamanya pahlawan2 Islam. Sampai ada yang teikut2 dengan propaganda Barat yang menuduh Islam tersebar dengan zalim kerana menggunakan mata pedang.

Tentera Islam ke Andalus dijemput oleh Julian(Count Julian of Ceuta), pembesar yang berdendan pada Raja Roderigo (King Roderic) . (ironinya, sekarang negara2 Islam menyembah2 Amerika pula untuk mendapatkan bantuan)

Tariq bin Ziyad berketurunan Barbar dan hamba, tapi kerana kebolehannya dia dilantik menjadi panglima yang akhirnya membawa 12000 tentera dan meluaskan kekuasaan kerajaan Islam ke Hispania yang kemudian bertukar nama kepada Andalusia.

Pada pusingan pertama tentera Islam yg melawan 25000 tentera Gohtik hampir kalah. Kemudian Tariq Bin Ziyad memerintahkan kesemua 12 kapal perangnya dibakar. Berikut kata-kata Tariq Bin Ziyad

Wahai saudara-saudaraku, di belakang kita laut, di depan kita musuh. Kita tidak boleh melarikan diri. Demi Allah, kita datang ke sini untuk syahid atau mencapai kemenangan.

Demi Allah, kalau kita berundur, lautan akan menenggelamkan kita. Kalau kita mara musuh sedang menanti. Kita tak memiliki apa-apa selain senjata di tangan. Seandainya kita tewas nama baik kita akan tercemar, Allah akan mencabut rasa gementar di hati musuh dan mereka akan berani terhadap kita. Sebaliknya Allah akan mencabut rasa berani di hati kita bertukar rasa takut terhadap musuh. Oleh kerana itu, pertahankan jiwa kalian.

Klik peta untuk lihat peta besar

Akhirnya tentera Islam yang mendarat di Gibralta mendapat kemenangan dan terus mara ke Malaga, Granada dan Cordoba. Akhir sekali mereka menentang gabungan tentera Gothik, Rom dan Portugal di Ecija.

Dihujung buku ini disertakan bibliografi, tapi aku rasakan bibliografinya tidak mencukupi. Apapun, aku akan dapatkan semua siri pahlawan Islam ni untuk koleksi peribadi. Bila baca buku2 begini biasanya aku tak berakhir kat situ, aku akan teruskan sedikit research di internet.

Jadi aku kongsikan beberapa sumber lain tentang kisah ini - ada pertembungan antara sumber, tapi pengajaran dari sejarah adalah paling utama:
Al - Andalus at Wiki
Jihad against Spain (and Portugal)
History of Andalusia
ISLAM IN ANDALUSIA (HISTORICAL SPAIN)
Umayyad conquest of Hispania
nota: Perkataan yang bold pada teks atas, berpaut pada rujukan- sila klik

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki