Blog Widget by LinkWithin
Kitab Klasik :Ringkasan Sejarah - Kerajaan Bani Umayyah


Tiba-tiba aku teringat kitab sejarah lama yang diguna masa sekolah agama darjah 4/5. Err.. itu ialah 20 tahun dulu! biar betul.. aku tau mak tak pernah buang kitab. Kalau buku ada jugak yang dia buang (padahal kitab tu bukulah kalau diterjemahkan ke bahasa melayu). Tapi kitab2 sekolah agama mmg tak pernah buang, jadi semalam aku pon mengorek stor emak. siap emak pesan, jaga baik2 dan jangan hilangkan!.. okey mak..

memang klassik.. cetakan pertama 1961 dan naskah yang aku pegang ni, cetakan ke 4, tahun 1978. Adus.. aku belum pon lahir.



Dulu menatap kitab ni waktu sekolah mmg membosankan dan mudah saja mata jadi mengantuk. Tulisan halus lepas tu macam putus2. Gambar pon tak terang.

Bukti kitab karangan Ust Mustafa Abd Rahman ni klasik, aku kongsikan seperenggan dari intro dia:

Ini adalah buku daripada siri "Ringkasan Sejarah Islam". Yang diterbitkan sesuai dengan sukatan pelajaran agama islam yang terpakai kepada semua sekolah2 di Persekutuan Tanah Melayu. Dengan pengharapan dapat dijadikan buku panduan didalam mengkaji sejarah Islam

alhamdulillah.. aku masih lancar membaca jawi! ;). Nostalgia betul kitab lusuh ni - terlalu lama; 20 tahun.. untuk aku sedar ada banyak hal(ilmu) yang aku tidak begitu hargai dulu

 

8 corat coret:

Haikaliium said...

Bagus3...mungkin yg kt dlm kitab tu x berapa detail tp boleh guna untuk further research kt internet...

Marriatyi Morsin said...

awa..nnt aku pon nk mengorek la kitab3 lama ni. mak aku mcm mak ko jugak..kitab3 jgn buang, buku3 xpe... hehhehe

Qimy said...

eh, nape aku xleh recall rupa kitab sejarah ni ek..ke aku dulu guna yg lain? rasanya ni mcm dah cetakan baru.

sitinurulhawa said...

che din, kalau pandai baca arab kan bagus...

mayti, kitab2 darjah 1 pon aku ada jumpa. cute je kitab2 tu ek. kitab sejarah ni harga dia RM3.50. kitab yg nipis2 tu tah berapa sen. Mutaal Badrin yg tebal tu pon baru RM12. Tp ilmunya padat, sepadat tulisannya :)

qim, kitab aku ni cetakan 1978. Aku punya ni turun temurun. Aku rasa ko punya yg cetakan baru kot.

Qimy said...

tu la aku x igt lak rupa kitab sejarah aku tu..heh.

ntah mana kitab3 tu..kena korek. sila letak gak sume kitab3 yg ko jumpa awa..leh aku recall kepala hotak aku yg dah bekarat ni. :)

Marriatyi Morsin said...

aku ingat buku yg comel3 tu...tp sekolah agama aku dlu ade buat skim buku pinjaman so ade yg xde dlm simpanan la. tp mutaal badrin tu wajib beli.

Teja said...

Keh keh keh....klasik betul....sama gak mcm mak aku, kitab2 x buang, ada gak buku2 tulis pun dia x buang, kata dia sayang, boleh tulis lg ni...byk lg kosong..adoiiiii!!!!!!

Sama gak mcm Qim, aku cam x ingat kitab ni...ke aku yg sek agama x abis?????..ha ha ha....

bebdk sekarang x panggil kitab, dah rupa buku teks mcm sek keb pun ada kitab2 sekrng...hu hu hu...

tetiba teringat time sek agama. klu peksa cikgu tlg bagi jawapan...ha ha ha....memula bacakan soklan...pastu siap jawabkan sekali...perasan ngan x perasan jek la...keh keh keh..

sitinurulhawa said...

hehe cikgu bagi jawapan ek? aku tak ingat plak. mcmlah kita sama sekolah hahaha


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki