Blog Widget by LinkWithin
Cerpen - Pendedahan

Hahaha.. aku betul2 kemaruk sejarah. Tapi kali ini ialah cerpen. Okey.. ini ialah petikan dari cerpen PENDEDAHAN, disiarkan di Mingguan Malaysia 3 Oktober 2004. Pengarang: Zaid Akhtar ; pengarang Sesegar Nailofar, Rona Bosphorus & Salju Sakinah

Saya tidak bercakap tanpa ada bukti. Dalam buku 1421: The Year China Discovered America tulisan Gavin Menzies yang saya kaji, tidak tercatat pun nama Tan Sri sebagai Laksamana Melaka.

Sah! Memang awak ni barua. Fasal apalah saya layan awak dari tadi?

Juga ada yang mendakwa, Tan Sri ini penderhaka kerana menjalin hubungan sulit dengan Puteri Gunung Ledang yang sangat diingini sultan.

Siapa upah awak untuk memfitnah saya, hah?

Malah saya dapati Tan Sri juga seorang pengecut dan pengkhianat kerana berpura-pura uzur tetapi sebenarnya lari dari peperangan menentang Feringgi.

Kurang ajar!

Cerpen penuh di http://www.geocities.com/zaid_akhtar2003/pendedahan.htm

dua org yang aku teringat masa siapkan entry ni.
Teja -> sibuknya kau ye Teja.. sonyappp je
Yati Rasip -> Teringat masa kita 'gila' Sesegar Nailofar dulu hehe

 

9 corat coret:

Teja said...

Awa, aku bz membaca novel....he he he....(baca sambil berangan)

Aku baca x sama cam ko baca. Ko siap buat ulasan lg, pastu siap buat research segala.....aku takat baca, pastu gelak2, pastu berangan pastu aku tido!!!...ha ha ha....

Marriatyi Morsin said...

patut la teja senyap je. rupanya dia tdo

Bb Hussain said...

awa..jeles plak tengok kau baca buku banyak nih,,emm aku pun kena start again baca buku ni setelah bertahun2 ditinggalkan dengan alasan busy keje..huhu..

sitinurulhawa said...

hehehe.. gelak aku baca post mayti.

teja, kalau kita baca bahan2 yang menggalak fikiran, boleh elakkan nyanyuk :)

hehe bb, kita ni selalu perasan diri sibuk. Bak kata abg aku, Nik Aziz tu kerja MB, tp sempat menulis lagi!

Prof Dr Muhd Kamil (penulis travelog haji/dakwah) kata, beliau lebih bnyk membaca ketika sibuk (skrg) berbanding waktu kurang sibuk (dulu2)
http://muhdkamil.net/kehidupan/2009/04/16/membaca/

sitinurulhawa said...

samb..

berbanding mereka dengan kita, apa sangatlah sibuk kita ni kan? ;)

mamajannah said...

sesegar nailofar..

hehehe...ingat lagi ko wa..aku rasa itulah first novel ko yg aku baca...dan terus jatuh cinta...(tajuk dia pun best..:)he3.

sitinurulhawa said...

yati, memasing berangan nak jadi 'nailofar' :P

mamajannah said...

:p..wa ko ingat tak kita gi ambil nailofar tu kat tasik pintu gerbang utm....'gila' btul.

Zaid Akhtar said...

Salam.
Terima kasih kerna sudi membaca cerpen itu. Moga tercerna maknanya.
:-)


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki