Blog Widget by LinkWithin
Kertas kerja: Awas siapa yang kita 'kawan'

Abstrak:
Dulu-dulu.. ramai orang kemaruk Friendster. Sekarang ramai orang ketagih Facebook. Sama ada lelaman sosial mcm Multiply, MySpace, Friendster, Facebook etc. atau Instant Messanger macam Ym, MSN, Skype etc. itu lah cara orang zaman sekarang berhubung dan bersosial.

Dalam keghairahan kita menambah kenalan dalam Facebook contohnya, adakah kita benar2 hanya menerima 'kawan' yang kita kenali? Bayangkan, kita letak hal2 sehaian kita, gambar2 keluarga dan kawan2. Apakah kita sedar risiko menjadi terlalu terbuka dalam jaringan sosial internet ni?

Kajian Kes 1:
Facebook akan beritahu siapa 'kawan' kita yang on-line. Ada tak agaknya yang teradd boss sendiri? kemudian kantoi? Contohnya macam kat bawah ni, tp MAMAT TUKANG STALKER atau singkatannya MTS, (bukan nama sebenar) ni, bukan lagi boss aku, selamat.. haha.


Kajian Kes 2:
Yay, (bukan nama sebenar) berasa sangat mengantuk selepas makan tengah hari. Dia mahu lelapkan mata sebentar. Lalu dia berfikir untuk berpesan pada rakan sekerja yang duduknya di laluan hadapan. Lebih kurang begini;

Yay (MSN) - Kalau mr manager datang, bg tau tau! nak tido kejap
Mr Manager(MSN) - Tidolah, I tak kisah, janji bila I mintak, kerja siap!

Woh!! terbuntang mata Yay. Macammanalah dia boleh klik pada nama Mr Manager tadi???

Kesimpulan:
Ingat pesan mak masa kita kecik-kecik dulu, berhati-hati memilih kawan. Cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar

Rujukan:
Mr manager = mts
Yay <> nurulhawa

 

5 corat coret:

Anonymous said...

Ha ha ha...Awa, kantoi gak ko ek....pecah perut aku ketawa..

Bb Hussain said...

awa..aku suka kajian kes dua..hehhehe..ehh..kenal tak aku..bb kawan lezam..

sitinurulhawa said...

teja, watch out your back! haha

bb, ingatlah.. ada dlm list YM tu. masih kat cosmopoint ke?

sitinurulhawa said...

bb, lupe nak cakap welcome!

sitinurulhawa said...

alamak... kantoi lg sekali.. beria2 aku tuko nama mts tu tp atas2 skali dah nampak siapa punya YM window!

kali ni aku yg kantoikan mts plak haha.. mampos aku kena marah ni kalau dia perasan. awal2 dia dah warning jgn letak nama dia kat blog/status YM. nak low profile konon!

sorry la ah bang.. ah kak btol2 tak perasan.. malas dah nak edit entry tu.. apa pon buat mts, gigi mu tetap menjadi pojaan hati ku.. hehe..


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki