Blog Widget by LinkWithin
KENALI HAMAS

Aku mula kenali tulisan Ust. Maslee Malik dari Majalah I. Dan beberapa bahagian dalam buku ni tak salah aku dari Majalah I juga. Banyak yang kita pelajari tentang HAMAS dari buku ini. Asal-usul, ideologi dan semangat perjuangan, pemimpin2, gerak kerja, organisasi dan sebagainya.

HAMAS mengambil masa untuk berkembang, mendewasa dan mengukuh. Ia bukan bermula sebagai gerila, tapi organisasi kebajikan. Oleh kerana gerak kerja kebajikan yang mendarah daging dalam HAMAS, maka ia di mendapat sokongan rakyat. Sebab itu, bukan sesuatu yang mudah bila Israel atau FATAH sendiri mencabar HAMAS.

Selepas selesai membaca buku ini, aku rasa sangat kecewa. Bukan, bukan buku ini yang mengecewakan. Tapi kecewa kerana tajuk buku ini yang tidak kesampaian.

[Waktu aku baca buku ni, pilihanraya Palestin baru berlalu. Konflik HAMAS-FATAH berlarutan. US yang kononya pengamal demorasi terunggul dunia, membayangi kedegilan menerima HAMAS sebagai pilihan rakyat Palestin - dan nyata sekarang, US tetap menganggap HAMAS sebagai pertubuhan gerila, bukan Parti yang layak memerintah]

Al-Fatihah untuk para syuhada Palestine.

 

5 corat coret:

yantie said...

HAMAS di cop sebagai pertubuhan pengganas..aku cukup bengang bila ada sekali sekala pembaca berita melaporkan HAMAS pengganas bukan pejuang..

Marilah kita sama2 mendoakan mereka dilindungi...jgnlah Ya Allah menghukum mereka di atas kelalaian kita umat islam sekarang..

Kan bagus kalau semua negara Islam hantar tentera pergi sekat kemaraan Zionis laknatullah tu...tp bila ntah...

sitinurulhawa said...

Dunia Islam tak dapat berbuat apa-apa pun. Dalam buku tu ada sebut, rakyat Palestin redha mereka telah terpilih untuk diberi ujian menghadapi Zionist dan mempertahankan Baitul Muqaddis. Mereka tak harap apa-apa dari kita selain doa. Itu jela pon yang aku mampu selain menjerit2 dalam blog ni.

Anonymous said...

salam,
aku kenal ustaz maszlee kat sini..skrg dia buat phd kat durham,uk..ni blog dia
http://maszleemalik.blogspot.com/

aku baru dgr talk Ivonne Ridley-dia journalist n muslimah yg berani...dia pesan kat kita semua jika kita tidak boleh buat apa2, doakanlah rakyat palestine..
sbb dia sgt berpgg pada hadith
`Sesiapa di kalangan kamu yang melihat kemungkaran maka hendaklah dia mengubahnya dengan tangannya (kuasanya), sekiranya dia tidak mampu maka hendaklah mengubahnya dengan lidahnya (teguran/nasihat) dan sekiranya tidak mampu maka hendaklah mengubahnya dengan hatinya (membenci kemungkaran dalam hati), itulah selemah-lemah iman’.

sitinurulhawa said...

ooo yati rasip ke? :P

Anonymous said...

he3..
yup..akulah we..
aku suka baca blog ko esp..awa baca..rasa teruja nak membaca mcm ko..tp tak dpt baca buku, dpt baca ko nyer komen pun aku suka..

teruskan..:D


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki