Blog Widget by LinkWithin
Semangat Ogos dalam negara kita yang kecil II

Pak menteri dah umumkan beberapa hari lalu, budget untuk sambutan 31 ogos.

"tahun ini kita cuma anggar perbelanjaan 20 juta berbanding 30-40 juta pada tahun2 lepas"

1 juta pon aku tak terbayang akan punya. ini 20 juta untuk beberapa kumpulan orang yang sebahagiannya dipaksa rela melintas pentas? dan ini sudah potong separuh dari budget tahun2 lepas. tahun2 lepas ya, bukan tahun lepas. dengar cerita tahun lepas sebab genapnya 50 tahun, kita belanja 100 juta. iye ke? kaya sangat kita ni rupanya. 100 juta tu tak ada apa pon.

katakan sambutan peringkat kebangsaan ambil 25% jadi 5 juta dan bahagikan bakinya dengan 14 (13 negeri + 2wp(putrajaya dan kl berkongsi) - negeri yg jadi tuan rumah peringkat kebangsaan) jadi 1 negeri akan dapat 1.07 juta. jadi tak payahlah kita risau, walaupon barang semua naik, kerajaan dah sediakan duit yang cukup untuk sambutan 31 ogos. ini pon kita dah jimat hingga 50%

kalau ya pon, buatla sesuatu yang berlainan sikit, ini asyik2 perbarisan yang samaaaaaaaa je, yg lain cuma baju. nasib baik tahun ni tema pon tuko

apa lagi ya sambutan yang dibuat yg makan duit sampai puluh2 juta? selain berbaris2 tu. orang kawin pon skrg belanja dah puluh2 ribu. kalau 20 juta untuk seluruh negara ok kot? ntah la aku pon tak tau, yg aku tau, 20 juta tu mungkin sampai mati pon aku tak dapat bayangkan macammana bnyknya.

kawan2 31 ogos nanti pegi mana ya? boleh bagi idea macammana kita nak dapat benefit dari sambutan 20 juta tu?

related post: Semangat Ogos dalam negeri kita yang kecil

 

1 corat coret:

sitinorafizah said...

mcm takde dapat apa2 pun. bendera pon kena beli sendiri. yg nak meraikan sangat2 tu kenape? kalu duit tu dia provide jamuan utk semua bes gak kan. hari terbuka kemerdekaan.lagipun ptg tu kita semua dh sibuk nak bertarawih. mm...sepatutnya majlis lebih sederhana kot.


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki