Blog Widget by LinkWithin
Lanjutan entry - janganla jakun sangat

Entry sebelum ni memanglah sinis. Kesinisan tu memang disengajakan. Supaya menjentik fikiran pembaca.

Sebenarnya, perkata utama yang aku nak tonjolkan ialah "SILA SIASAT KEBENARAN BERITA SEBELUM MEMPERCAYAI DAN MENYEBARKANNYA". Apa yang Sherin buat tu patut sangat kita contohi.

Bukan aku menafikan kemungkinan bangunan-bangunan kita terjejas kerana kesan gempa. Tetapi perlu diingat, segala yang terjadi mesti ada sebab dan musabab. Dan hal-hal seharian kita termasuklah bencana alam dsb terjadi dengan kuasa Allah dan sebab dan kesannya boleh dijelaskan melalui sains.

Jadi kau kira, berapa guat gegaran yang mungkin boleh meruntuhkan The Puteri Pacific? Kau rasa2 lah.. berapa jauhkan gegaran itu boleh di rasai? Jika kau berfikir sedikit, tentu kau dapat tapis berita benar dan berita lawak? (soalan2 ni utk ahkak2 keypo di pejabat Sherin). Tapi kau berebut jadi hero-in lalu sebarkan dengan keypohnya (juara org tau serba serbi)

Gempa bumi, tsunami ada skala yang untuk mengukur. Kesan daripadanya boleh dijangka dengan ilmu fizik. Sebab itu ada hukum graviti, hukum tekanan dll. Hukum-hukum itu adalah hukum-hukum alam. Hukum2 itu ciptaan Allah untuk menyeimbangkan putaran kehidupan dunia. Aku penat dengan mentaliti yang suka mengaitkan agama dengan mistik. Kuasa Allah bukan hal yang mistik, cuma akal dan ilmu kita saja tak terjangkau.

Sekian, harap telah jelas - jika kamu tersalah faham sebelum ini.

 

1 corat coret:

sitinurulhawa said...

masa tulis entry2 roboh ni aku terlupa kita pernah keruntuhan stadium walau tanpa kesan gempa. aduhhh.. memang wajarlah kita rasa khuatir dengan bangunan2 di negara kita


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki