Blog Widget by LinkWithin
Kenapa wukuf dan kenapa ihram

Wukuf di Arafah ialah salah satu rukun haji. Wukuf maksudnya berdiam. Jemaah Haji perlu berada di Padang Arafah dari waktu antara tergelincirnya matahari (tengah hari) tanggal 9 Dzulhijah sampai matahari terbenam dengan berpakaian ihram. Wukuf, satu2 nya rutin ibadah haji yang dilakukan serentak oleh seluruh jemaah.

Dilihat dari mata kasar, tiada apa-apa pun yang berat pada Wukuf. Cuma perlu berada di Padang Arafah.

Padang Arafah tiada hotel berbintang, cuma ada khemah-khemah sementara untuk jemaah. Dan jemaah dimestikan memakai pakaian ihram. Iaitu, lilitan kain tidak berjahit bagi lelaki dan baju sembahyang bagi perempuan (bagi jemaah Malaysia lazimnya, telekung tetapi dengan seluar).

Kenapa haji mesti pakai ihram? Kenapa mesti berkumpul di padang yang gersang dan panas?

Waktu ini, tak ada beza antara raja dan hamba. Tak ada beza kaya dan miskin. Tak ada beza pandai dan bodoh. Tak ada beza cantik dan hodoh. Tak ada perbezaan kaum. Tak kira warna kulit. Tak kira mazhab. Semua adalah hamba pada Tuhan.

Pada waktu inilah, waktu paling baik untuk berdoa dan bertaubat.


“Sesungguhnya ALLAH tidak memandang paras rupa kamu, keturunan kamu & harta2 kamu, tetapi ALLAH memandang HATI-HATI kamu & AMALAN-AMALAN mu.” (Hadith Riwayat at-Tabrani)


Nota kaki:

Allah tak pernah 'double standard' pada orang yang bayar zakat lebih dari orang lain. Aku harap gomen pon tak 'double standard' pada mangsa2 bencana alam.

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki