Blog Widget by LinkWithin
ASSIMILATION

ASSIMILATION (Social) / BAHASA MELAYU: ASIMILASI

act or state of being incorporated into; absorption into the cultural tradition of another group (esp. a minority group into the predominant culture); process by which nourishment is absorbed into the body and converted (i.e. into tissue or energy, etc.); linguistic process in which one sound changes to be like an adjoining sound

Contoh:

Waktu minum biasanya sekitar jam 3.30. Kak Yah akan bunyikan loceng dan kami tuang air sendiri. Air teh kak Yah memang sedap, memang layak jadi tea lady. Hari-hari minum air tangan Kak Yah, sebab tu lah agaknya Kak Yah di sayangi ramai.

Ok, cerita sebenar bukan tentang Kak Yah.

Aku nampak Pang tuang air 1/3 kole. "Sikitnya minum Pang?"
"Tak boleh minum banyak, nanti susah nak tidur" Jelas Pang.

"Kalau Pang tak boleh tidur, bini dia susah tau!". Chong tiba-tiba menyampuk. Aku geleng kepala saja pada Chong. Kami berjalan ke tempat masing2, bila Pang mendahului Chong, Chong berpaling pada aku dan berkata dalam nada rendah. "Malam ni kan malam Jumaat hahaha"

 

4 corat coret:

CikSengal said...

sama macam uncle john makan belacan? hehe..

sitinurulhawa said...

haah gitu la cik sengal.

Uncle John tu liberal, semua pon besalah je haha.

Chong selain suka makan petai dia suka cakap "wak lu!"

err.. tp tak tau la wak lu tu cakap melayu ke cakap cina. haha

Unknown said...

wak lu tu m'ikut firasat aku yg xbrape btol ni mix bhs jawa + cina laaa...hahhaaaa

sitinurulhawa said...

noraini = ani horas ke?


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki