Blog Widget by LinkWithin
Baru Sampai - ROMLAH THE UNTOLD STORY

Baru je sampai, belum baca pon.. aku update kemudianlah

Dulu aku beli k-eight dan aku suka, jadi aku beli romlah pulak.

sindiket soljah jahat. Diaorg suka buat cetakan terhad je pastu tak cetak gi. Jadi paksa rela kenalah beli jugak, tak boleh tangguh2 kalau nak punyai buku ni. Nasib baik tak mahal, tak de la terjejas ekonomi aku.

----------------------------- edit: 14 nov 2008 ------------------------

Okey, jangkaan aku tersasar. Konsep Romlah tak macam konsep k-eight walaupon Romlah the untold story ialah supliment kepada k-eight. Aku taipkan balik dan ringkaskan sedikit dari pengantar kata buku ni oleh Bobby the dog (bobby the dog mmg anjing, bukan manusia yang menggunakan nama pena seperti anjing)

K8 ialah koleksi 9 buah cerpen tentang penghuni-penghuni flat blok K8 - Is di psikik, Uncle Nyamuk yang nyanyuk, James pembunuh kucing, budak-budak bujang tingkat 4, Untah si hantu yang tinggal di rumah kosong, Judge dan Intan, Usman (anak Judge dan Intan), dan aku Bobby si anjing gelandangan. Cerita-cerita ini berbeza tapi berlaku pada hari yang sama - hari Kate jatuh flat lalu mati atas bumbung kereta Romlah

Tak ada cerpen khusus tentang Romlah dalam k-eight. Tapi, watak Romlah wujud dalam beberapa cerpen dalam k-eight

Cerpen-cerpen dalam Romlah the untold story mengembangkan cebisan-cebisan kisah Romlah dalam k-eight. Cerpen2 dari beberapa penulis tentang gadis yang sama tapi kisahnya berbeza dari segi latar masa dan genre. Terpulang kepada intrepetasi penulis terhadap watak Romlah dan juga dari sudut mana watak Romlah dikembangkan.

Pendapat peribadi, aku lebih suka konsep k-eight dan cerita2 dalam k-eight. Tapi aku setuju apa yang Bobby nyatakan pada hujung pengantarnya:

'Romlah' ada disekeliling kita. Orang2yang kita tak kenal sangat, tapi kita buat tanggapan sendiri tentang dirinya. Lalu kita umpatkan, sebarkan dan kongsi dengan orang lain.

Beberapa penyumbang karya dalam buku ini aku lawati atau pernah lawati blog mereka secara berkala. Saharil, Jowopinter, Sinaganaga, Tok Rimau

Aku juga ada blook duet Ayah Kita Boss dan You want a gum, soljah?

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki