Blog Widget by LinkWithin
Bangsa dan DNA

"Zaid perlu bertaubat. Jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu," kata Shahidan yang juga anggota Majlis Tertinggi UMNO.
-Utusan Malaysia 2 November

Penat aku terangkan pada Chong, Pang, Mok, Jerry, Chen dan entah sapa2 lagi aku tak ingat. Aku beritahu mereka. Melayu dan Islam tak sama. Melayu tu bangsa macam Cina, Islam tu agama. Bangsa tu macam DNA. DNA tau apa? tak tau tanya Pak Lah.

Lahir Melayu, mati Melayu, Lahir Cina mati Cina, Lahir India mati India. Lahir campur2, mati campuran yang sama, tak kurang tak lebih. Itu tak boleh ubah. Yang boleh ubah tu agama. Buddha tukar Islam, Islam tukar Kristian, Kristian tukar Hindu, Hindu tukar Agama Kerajaan Langit.

Orang Cina atau India peluk Islam bukan maksud jadi Melayu. Kalau tak selesa, tak perlu seksa diri pakai kain pelekat, tak wajib pakai songkok hitam. Raya tak mesti kena bersamping. Kahwin tak mesti kena bersanding. Boleh saja nak teruskan budaya-budaya Cina atau India asal tak bertentang dengan syarak. Itulah, ramai Cina dan India salah faham tentang beza budaya Melayu dan ajaran Islam.

Pang pernah tanya aku: Orang Melayu ada hantu tak?
Aku jawab: Melayu memang banyak hantu, pontianak, polong, hantu raya, hantu kopek, langsuir.. banyak lagi. Tapi Islam tak ada hantu, makhluk halus mmg ada malaikat, syaitan dan jin.
Pang tanya lagi: Hantu yg dari orang mati ada?
Aku jawab: Melayu ada, Islam tak ada.

Gitulah, aku mahu mereka jelas. Bangsa dan Agama itu lain. Sebab ramai org dah tanam dalam otak, Melayu korup (siapa yg korup kau pklah sendiri - ini tanggapan mereka, kita pon tak dapat halang - tapi aku sebenarnya malu juga - tapi bila Melayu yang minta rasuah siapa yang nak disalahkan?). Jadi aku tak mahu mereka sangka Islam juga korupt. Kalau Melayu-melayu yang korupt itu mengikut landasan Islam, masakan mereka jadi korup? Tentu2 korup tu hukumnya haram, sama macam makan daging babi.

Aku tak kenal secara peribadi orang bernama Shahidan Kassim ni, kalau aku kenal, mesti aku ajar dia juga. Bangsa tu macam DNA. Mana boleh ubah2, mana boleh 'murtad' dari bangsa? Duduk Cape Town pon lagi orang masih panggil Melayu. Ini pulak duduk Kota Bharu.

hmmmm..... akhir sekali aku terpk, kalau Zaid Ibrahim nak bertaubat, kepada siapa dia patut serahkan taubatnya? errr Ayah Pin? hahaha tak sangka Shahidan Kassim ni pelawak juga orangnya ;)

 

3 corat coret:

CikSengal said...

macam orang tak sekolah si shahidan ni..

sitinurulhawa said...

nak kaber line pasal kes bola sepak perlis kot

Anonymous said...

people with power bt no brain. manusia seperti inilah perosak bangsa dan agama


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki