Blog Widget by LinkWithin
Mariamah Karpov nya di mana bang Andrea?


Mariamah Karpov, ialah makcik Marimah dan Nurimi yang pernah tampil dalam Sang Pemimpi. Beberapa watak sebelum ini muncul kembali, seperti A Put si dukun gigi, Bang Zaitun si pendeta cinta dan Taikong Hamim orang kuat Masjid. Dan berpuluh-puluh watak baru muncul, sampai jadi keliru. Membaca nama-nama mereka saja boleh buat kita ketawa terbahak-bahak, Eksyen, Berahim Harap Tenang dan banyak lagi. Dalam Sang Pemimpi aku suka sekali dengan nama SMA Ngeri Bukan Main. Dalam Mariamah Karpov aku suka dengan nama Bas Dendang Gembira Suka-suka dan Warung Kopi Usah Kau Kenang Lagi. Lucu kan? hehehe.

Mariamah Karpov dimulakan dengan cerita tentang ayahnya. Hmmm.. Ikal benar-benar terikat dengan ayahnya, walaupun menurutnya dia banyak mengikut fiil ibunya. Tetap dihatinya - ayah juara satu seluruh dunia. Aku temukan reaksi yang lucu tentang ini [baca sini - right click->Open in new tab!]. Aku juga mahu katakan - Abahku juga hebat boi! Abahku juara keseluruhan satu dunia! dengar betul-betul boi! Grand Prize boi! Grand Prize! haha. Andrea tak banyak bercerita tentang ibunya berbanding ayahnya. Pun, ibunya adalah seorang wanita cerdas. Ibu yang memilih waktu melahirkan anak sesuai dengan hari tertubuhnya PBB dengan tujuan supaya anaknya menjadi pendamai. Dia juga memberi nama yang unik dan bermakna dalam, Hirata. Mahu tahu apa disebalik nama Hirata? hehehe bacalah.. tak mau aku bagi spoiler! ;)

Aku selalu skeptikal pada idea-idea tentang satu bangsa yang cuma bergantung pada sejarah leluhur, merasa lebih mulia dari bangsa yang lain. Retorik-terotik tentang keistimewaan Bumipuptera dan ketuanan Melayu tak menjadikan aku lebih mencintai bangsaku. Malah di satu sudut, aku melihat - apa kita terdesak diistimewakan untuk survive? selemah itukah bangsa Melayu? bagaimana jika Allah mentakdirkan kita adalah minoriti? Dalam Mariamah Karpov aku temukan hal-hal tentang Melayu yang digambar secara sinis dan santai. Idea-idea tentang Melayu yang diketengahkan Andrea terasa dekat dengan realiti masyarakat kita. Andrea menganalisis orang-orang di warung, yang banyak menampilkan sifat-sifat dan sikap Melayu. Skop Melayu di Indonesia, tak sama dengan di Malaysia. Di Malaysia semua Jawa, Bugis, Banjar telah terasimilasi menjadi Melayu. Oleh itu sebahagian mereka jadi seperti aku - Melayu tak Melayu, Jawa tak Jawa. Satu persamaan yang menarik ialah bahasa pertuturan meraka. Orang Belitung rupanya bertelo seperti orang Johor. Malah mereka menyebut kopi O, bukan kopi hitam seperi orang Jakarta. Bunyi dan nadanya mirip - walau ketika mengucap salam! Kemudian aku pelajari lagi, mereka jelas tidak jauh. Ayah Ikal sehari-hari mendengar siaran radio Malaysia. Ikal mengenal Hang Tuah seperti kita mengenalnya, malah P Ramlee juga tak asing bagi mereka. Owh.. tiba-tiba aku faham maksudnya saudara serumpun. Berkongsi keserupaan. Dan kalau kau temukan gambar Mi Belitung, dari pandangan aku seperi Laksa Johor saja rupanya ;).

Lintang dan Mahar malah seluruh ahli Laskar Pelangi datang kembali. Seperti masa kecilnya, Lintang dan Mahar adalah sumber inspirasi dan rujukan Ikal. Mahar seperti dalam LP membuah 'Kejahatan yang Terancang' pada Ikal. Aku sukaa sekali kali ini Mahar 'membalas' pemberian Tuk Bayan Tula yang secara simboliknya mengangkat kepercayaan Lintang tentang Sains - ilmu dan sains selalu dapat memberikan penyelesaian. Begitulah, Andrea juga menyentuh tentang praktis moden dan tradisional dalam masyarakat. Doktor gigi Vs Dukun gigi. Tak kurang menarik ialah watak Ketua Karmon, yang menyindir pemerintah. Kalau dalam drama-drama Melayu, kerap kali anak-anak yang balik dari luar negara berlagak lebih Mat Saleh dari Mat Saleh. Atau sekurang-kurangnya merasa diri hebat kerana telah mencapai satu tahap yang membanggakan. Ikal dalam mozaik Lelaki Berwajah Dangdut menempelak golongan ini. Aduhh.. kelebihan Andrea adalah mengejek diri sendiri tetapi menyindir pembaca. Dari LP
sampai ke Maryamh Karpov, aku sendiri telah kena berdas-das tembakan sinis Ikal. Dari Tetralogi Laskar Pelangi, aku pelajari maksud sebenar 'rendah hati' seperti yang di ajar bu Mus.

Tak dapat dinafikan, aku tertipu dengan Tajuk 'Mimpi-mimpi Lintang' yang tercetak di atas Tajuk Mariamah Karpov. Kerana Andrea pernah menyatakan (di rancagan Kick Andy) seluruh hidupnya sebenarnya terkesan oleh Lintang, dia berusaha keras supaya tidak menjadi Lintang kedua. Dia menunaikan salah satu dari mimpi Lintang - belajar di Perancis. Lalu, aku teruja untuk ketahui apa lagi mimpi-mimpi Lintang yang terkandung dalam buku terakhir ini? Tapi aku cuma temukan sebuah perahu. Ketika Andrea bercerita tentang pembinaan perahu, aku rasa mahu buka buku Faisal - Bedar Sukma Bisu; samakah, perahu Terengganu dengan Perahu Belitung? hehe.. tapi tak buka pon, tak sempat :P. Ketika membaca tentang rancnagan ekspedisi gila Ikal, aku tergagau-gagau di Google Map. Aku cari di mana Belitung, di mana sungai yang melingkar di kampung Ikal, di mana Karimata dan di mana Pulau Batuan atau adakah ia Pulau Batu Putih? - nah! itulah kawan, nikmatnya membaca kalau kau mengerti ;)


Ramai pengekor Tetralogi Laskar Pelangi rasa tertipu sebaik membaca Mariamah Karpov. Sepertimana Tuk Bayan Tula yang 'anti-klimax', begitulah agaknya pandangan mereka tentang Maryamah Karpov. Aku fahami serba-sedikit. Pembaca telah tersuap dengan kisah awal persekolahan Ikal dalam Laskar Pelangi, kisah-kisah sekolah menengah dan ijazah pertama Ikal dalam Sang Pemimpi, cerita penghijrahan Ikal ke Negara asing dalam Edensor. Maka pembaca-pembaca mula mengarang Mariamah Karpov dalam kepala mereka - meski sebelum membacanya. Mereka membayangkan Ikal pulang dengan penuh kegemilangan. Ikal dapat membalas dendam pada kemiskinan yang mengekor keluarganya sekian lama. Ikal akan menjadi hero Pulau Belitung, menjadi orang ternama dan disegani.Oleh kerana Laskar Pelangi itu wujud, Ibu Muslihan itu nyata dan SD Muhammadiyah itu sejarah, pembaca seolah-olah tersihir oleh Andrea. Pembaca sentiasa setiap yang diceritakan Ikal itu mesti nyata dan benar belaka. Kerana itu tak kurang orang yang kecewa kerana Lintang mungkin hanya imaginasi - dia tak dapat ditemukan di Belitung dan Andrea bersikap misteri tentangnya. Kemudian, bila watak Arai muncul dalam Sang Pemimpi, pembaca terus mendesak bertanya, Arai hadir ketika SD mengapa dia tidak menjadi anggota Laskar Pelangi? Lalu di mana Arai sekarang? Setelah Ikal bersusah payah belajar sampai ke Eropah, mengapa bila pulang dia jadi kuli pompa? Berbuat benda-benda yang tak menuju masa depannya. Hmmm.. Itulah masalahnya kalau kita menganggap novel adalah cerita semata-mata. Lebih parah kita tersihir dengan iklan 'dari kisah benar!'

Sejujurnya mula-mula aku juga begitu, aku cuba menghitung-hitung dan meletakkan cerita-cerita dalam Tetralogi ini dalam satu jalur masa tapi semua jadi celaru. Malah aku berharap pertemuan kembali Ikal dengan para Laskar Pelangi dalam Mariamah Karpov adalam mimpi. Dalam bab terakhir LP, Mahar telah melancarkan bukunya - ketika itu Ikal masih di Perancis, masakan setelah Ikal pulang Mahar tiba-tiba menjadi dukun? Oleh kerana aku menemukan sisi lain yang hebat dalam buku ini, maka nyata atau tak kisah Ikal, aku tak peduli lagi. Apa-apa pun Tetralogi LP adalah naskah sastera, bukannya buku sejarah! ;)

Dan akhirnya? Hehe Andrea pon macam Tuk Bayan Tula dan Mahar juga 'anti-klimax' tapi aku tetap suka, hidup bukan semuanya manis2 ;). Setelah kau habis membaca buku ini, mungkin kau tertanya-tanya, mengapa tajuknya Mariamah Karpov? Huhu.. jangan pandang rendah sama ini Andrea. Dalam tajuk pon dia letakkan sindiran. Andrea pernah mengkritik filem Indonesia - film Indonesia: yang hanya dari judulnya saja bisa diketahui nasib para pelakunya. Hehe. Aku amat-amat berharap, Andrea tidak berhenti menulis.Amat rugi, orang secerdas Andrea tidak berkongsi isi kepalanya. Bang Andrea, alang-alang sudah kecelakaan terjun dalam bidang sastera, teruskan aje lahhh..

Dari keempat-empat buku dalam Tetralogi Laskar Pelangi - Mariamah Karpov menjunjukkan kematangan penulisan Andrea yang berevolusi pesat dari buku pertama. Satira yang sangat-sangat menggugah, penuh semangat tak lupa humor.

 

14 corat coret:

Bb Hussain said...

awa..aku pun dah google map last few days kedudukan belitung..mana la tahu nak cuba menjejakkan kaki ke sana..huhu..kau nyer sinopsis benar2 hebat..tahniah awa..akan ku cari peluang membelinnya..heheh..

Welma La'anda said...

Kak Hawa,

Kawan saya lahir di Belitung. Sebab itu dia suka karya Andrea Hirata mungkin.

sitinurulhawa said...

bb, pantai belitung cantik ler.. bila ko nak gi? hehe

welma, kawan akak pon lahir di Belitung juga hehe - nak mengaku kawan dgn Andrea boleh tak? Sebab Ikal selalu panggil pembaca dia kawan :P

Bb Hussain said...

awa..aku dah ada buku-bukunya..

http://bbmemorylane.blogspot.com/2009/08/tetralogi-laskar-pelangi.html

sitinurulhawa said...

bb, beli kat mana? last week aku pergi cari Sang Pemimpi nak bg hadiah kawan tp tak jumpa buku dia. Kat popular CS ni, cuma ada laskar pelangi & mariamah karpov. kat MPH semua ada kecuali sang pemimpi. aduhh..

sitinurulhawa said...

lupa lak.. tahniah BB, berbaloi gak aku tulis panjang2 hik3

Bb Hussain said...

awa..aku pun import dari indonesia buku2 tu..

sitinurulhawa said...

wah.. mana ko dpt? kirim member eh?

selamat membaca, kalau word2 tak paham tu boleh rujuk sini
http://pusatbahasa.diknas.go.id/kbbi/index.php

aku beruntung sikit sebab ada sikit2 vocab jawa, banyak juga membantu

panzer said...

sy dr indo,...... sy browsing,....dan tidak sengaja jatuh di thread ini,.....memang ketiga karya andrea (lp, sp, e).......cukup bagus,......tapi karya terakhirnya, (mk), menurut saya buruk,.....mungkin andrea kehabisan idea.....he...he......

btw awa baca tetralogi laskar pelangi versi indo or malay,.....?????

sy saluut dgn saudari awa,.... yg mencintakan karya indonesia,....(kalau memang suka karya indo,...coba baca semua karya pak hamka,....(tenggelamnya kapal van der wijk, di bawah lindungan kabah),...atau karya pramudya ananta toer,....hingga habiburrahman el syirazi(ayat2 cinta, ketika cinta bertasbih, etc)........ menurut sy pribadi,.... karya itu lebih baik dr tetralogilaskar pelangi,.....

salam damai selalu dari indonesia

ps: ada nggak buku malaysia yg bisa awa rekomendasikan untuk sy baca..... tolong beri tahu,....

sitinurulhawa said...

panzer, selamat datang :)

mulanya saya juga keget dengan Mariamah Karpov. Terlalu jauh dengan jalur cerita 3 novel sebelumnya. Dan seperti saya kata - ia anti-klimax.

Namun akhirnya saya dapati, Mariamah Karpov ialah karya satira. Yang mempunyai cerita di sebalik cerita. Kalau menikmatinya sepertimana kita menikmati LP, SP dan Edensor maka kita tak dapat isi sebenar Mariamah Karpov.

Pandangan peribadi saya, Andrea sendiri berkembang pesat jika dilihat dari segi penulisan bermula dengan LP hingga ke Mariamah Karpov.

panzer, saya telah sengaja menunggu sehingga June lepas untuk mendapatkan sendiri koleksi Tetralogi Laskar Pelangi versi Indonesia kerana saya telah merancang untuk liburan di Bali. Padahal buku2 itu telah pon ada di Malaysia (yang terjemahan). Ini kerana, beberapa tahun lepas, selepas saya sudahi Ayat-ayat Cinta saya penasaran bagaimana versi asalnya ditulis. Dan dapat membaca Tetralogi Laskar Pelangi dalam versi asal memberi kepuasan pada saya. Lagipon, oleh kerana saya tinggal di kampung yang rata-ratanya orang berketurunan Jawa (termasuk keluarga saya) jadi banyak kosa kata yang tidak janggal saya dengar. Walaupun saya masih perlu merujuk kamus, tapi itu sangat jarang dan saya dapat menikmati keseluruhan karya dengan puas. Alhamdulillah

FYI, saya telah punya karya2 Pak Hamka dan Habiburrahman. Kamu boleh temui review saya di blog ini tentang beberapa karya Habiburrahman. Saya juga membeli 2 novel Pramudya tempoh hari tapi belum kesempatan membacanya (kamu tahu, saya belanja hampir 1 juta rupiah untuk buku sahaja semasa di Bali hehe)

kalau membanding Ayat-ayat Cinta, Ketika Cinta Bertasbih dengan Tetralogi Laskar Pelangi, saya masih memberikan Tetralogi LP markah lebih tinggi. AAC, KCP masih pekat unsur2 novel pop yang tunjang utamanya ialah cinta dan ceritanya berputar sekeliling watak-watak utama sahaja. Cuma kerana ia mempunyai unsur2 Islamika maka ia lebih baik dari karya pop biasa. Beberapa bahagian dalam AAC & KCB juga sangat longgar dan tidak meyakinkan. Contohnya kerita perbicaraan Fahri dan ketika Furqan dijangkiti HIV.

Manakala melalui TLP, begitu terperincinya Andrea, saya pelajari banyak hal tentang Belitung khususnya dan tentang Indonesia amnya, kerana TLP sarat kritik sosial. TLP juga membincangkan subjek2 berat seperti budaya, politik & ekomoni tapi dapat diluncurkan dengan santai oleh Andrea. Saya kira Andrea memang semula jadi pemerhati yang genius.

Hal ini terjadi juga ketika saya membaca karya Pak Hamka. Contoh Pak Hamka mengajar tentang perbezaan budaya dalam masyarakat Jawa dan Minang dalam buku Merantau Ke Deli. Ini dilakukan dengan sengaja dengan mengahwinkan 2 watak utama, dari Minang dan Jawa lalu terjadi pertembungan budaya dan kita dapat belajar tentang kebersamaan dan perbezaan budaya keduanya.

Ada banyak buku dari Malaysia yang boleh saya rekomendasikan, tapi apa dia genre kesukaan kamu ya? Kamu suka buku yang berat dan filosofi atau bacaan untuk santai? kalau kamu ada FB, silalah jemput saya sebagai kawan kamu :)

Kalau mengikut favorit saya, saya rekomendasikan novel2, Faisal Tehrani. Beliau muda, penuh provokasi dan segar.
Kamu boleh cari review saya tentang buku2 di Label "Awa Baca"

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

[url=http://vonmertoes.net/][img]http://bariossetos.net/img-add/euro2.jpg[/img][/url]
[b]windows software downloads, [url=http://bariossetos.net/]downloadable software[/url]
[url=http://vonmertoes.net/][/url] adobe picture software softwares downloads
autocad symbols [url=http://vonmertoes.net/]discount children's software[/url] why buy photoshop
[url=http://bariossetos.net/]best place to buy software[/url] store software update
[url=http://vonmertoes.net/]filemaker pro software[/url] nero 9 and windows 7
discount software australia [url=http://vonmertoes.net/]ultimate software canada[/b]

Anonymous said...

Assalam'alaykum Cik,

temui Maryamah dalam karya terbaru saudara Andrea - Dwilogi Padang Bulan di Pesta Buku Antarabangsa KL (Apr 22-Mei 1). Saudara Andrea juga dijangka hadir di pesta buku pada 30 April di PWTC.

Terima kasih.

Anonymous said...

Thence, the undivided aim of unparalleled anti-counterfeit Hologram of unsightly haircloth- Car Decals removal is very much less atrocious and it has a foresightful-standing impression. The written report published On-line in can address labels out on your dwelling house electronic computer free matching reward stickers for your Enamored training chart. When you choose your Textile, make it and quixotic Avery Labels. http://pixocool.com/labels Hither are some gentle tips to make fun, childlike yet beautiful feel for your Custom day. Considering that the other New York party premieres at the a printer why not hire her to make your print for you? Choosing the Right car decals GiftYou might already have an theme of a talent, or a good deal, but they are identical of import.
custom labels The strips serve as presents, and volition say one of CD - if your Arrangement crashes, it volition NOT be fun to try to set all that up once more!


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki