Blog Widget by LinkWithin
Buah Letop2 VS Gooseberry


Kawan-kawan biasa tak dengan buah ni? Masa zaman-zaman budak kenit dulu, selalu rajin pungut buah ni. Banyak tumbuh meliar di tepi-tepi jalan. Padahal tak adalah sedap sangat pun, tapi berkali-kali juga jadi penyebab masam muka, merajuk dan cemburu sebab kes berebut buah letop-letop ni la.

Belakang rumah aku sekarang pon tumbuh dengan suburnya pokok jalaran ni. Beberapa bulan lepas, waktu operasi membersih belakang rumah, barulah aku perasan keberadaan pokok letop-letop ni. Aku senyum sendiri terkenang peristiwa-peristiwa masa kecil.

Kelmarin, ketika berlegar-legar di Cold Storage, aku jumpa satu kotak plastik lutsinar. Kutelek-telek isinya, ternyata lebih kurang 10 biji buah letop-letop. Wahh... harganya RM10.90. Dan paling lucu, ia diimport dari negeri antah berantah ( ikut gaya Andrea Hirata - menerangkan sesuatu tempat yang asing dah jauh :p ).

Persepsi aku pokok letop-letop ini tak lebih dari penyemak, tak bernilai. Sehari-hari kami pijak waktu meredah semak-semak. Tapi pokoknya susah mati. Banyak tumbuh di tepi jalan. Maka, wajarlah aku teperanjat dengan penemuan kotak lutsinar di Cold Storage tu. Rupa-rupanya, di sebelah lain dunia, buah letop-letop yang dipanggil Cape Gooseberry ni dihargai manusia.

Apa ya gunanya Gooseberry ni? Haha.. cik cik akak boleh la cuba

resepi yang kek tu kat sini : Kredit utk Peppermill

 

3 corat coret:

Haikaliium said...

buah letup2 nie mmg best, especially yg dah kuning, rasa mcm buah markisa...

sitinurulhawa said...

haah la che din, ko ckp baru aku dpt recall rasa dia.

Marriatyi Morsin said...

erkk...tp nape aku x gemor dgn rasa dia yek? masam....


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki