Blog Widget by LinkWithin
Edensor - mimpi-mimpi yang dipeluk Tuhan

Edensor adalah nama bagi satu perkampungan Inggeris yang menjadi latar dalam novel karangan Harriot. Menurut Andrea, itulah satu-satunya karya sastera yang dia baca. Itu pn kerana ia adalah hadiah perpisahan dari cinta pertamanya, A Ling. Desa indah Edensor yang diceritakan dalam novel tersebut secara ajaibnya dapat mengubat rindunya pada A Ling. Di baca ratusan kali, malah dibawa kemana-mana buku itu - hingga segala yang tertulis tergambar dalam fikirannya, seolah-olah dia pernah ke sana.

..........................

Di celah buku ini diselitkan penanda buku dengan kata-kata hikmat dari Arai
Bermimpilah, kerana Tuhan akan memeluk mimpi-mimpi itu
Andrea, tak tunggu-tunggu untuk memicu fikiran pembaca. Pada halaman pertama aku sudah menemukan satu ayat yang sangat menarik

Banyak orang yang panjang pengalamannya tapi tak kunjung belajar, namun tak jarang pengalaman yang pendek mencerahkan sepanjang hidup.
Seperti juga Sang Pemimpi, Andrea memulakan Edensor dengan kenangank-kenangan masa kecil. Kenangan bersama ayahnya. Hubungan istimewa antara dia dan ayahnya yang pendiam itu. Ayah yang tak pernah marah dan tinggi suara. Betapa pendiam ayahnya, Ikal sampai dapat menafsir maksud ayahnya dengan melihat riak muka sahaja. Ikal sangat menghargai ayahnya dan begitu sebaliknya. Ikatan jiwa mereka tersimbol dengan sehelai sapu tangan.

Dalam rancangan Kick Andy (satu rancangan bual bicara), Andy Noya menanyakan Andrea asal namanya, 'Anda orang Belitung, kok namanya Andrea Hirata?'. Kerana orang-orang Melayu Belitung lazimnya menggunakan mana dari perkataan Arab - seperti kita. Sebahagian jawapannya ada dalam novel ini, sebahagian lagi, akan ditemukan dalam novel Maryamah Karpov.

Ikal seorang pemerhati kehidupan. Ini jelas pada semua karyanya. Dari seorang tua yang putus asa pada hidup juga dia dapat pedoman hidup yang dia gelar 'Mutiara dalam hidup'. Hal-hal kecil selalu mencuit hati seperti senarai pelajaran moral dan 44 penyakit gila yang masih bersambung. Dan tabiat menggelang kepala rakan sekelasnya - MVRC Manooj. Contonhya 3 kali goyang maksudnya aku tak mengerti, 4 kali gorang ; akan ku pertimbangkan, 5 kali goyang; aku mahu kebilik air! haha.. Andrea yang sangat cintakan seni, dengan mudah jatuh cinta pada kota Paris. Di sana, Ikal membiasakan diri menjadi minoriti kerana terbiasa menjadi majoriti di tanah air sendiri - tetapi mengejutkan, tafsir majoritinya berbeza dengan yang aku fikirkan - bangsa, agama. Malam pertama Ikal di benua Eropah ialah mimpi ngeri - kerana kepongahan bangsa Eropah pada bangsa Asia, Ikal hampir mati. Dari pemerhatian aku, Andrea suka menyebutkan ini - 'sesuatu yang dapat aku pelajari' lalu bersambung dengan peristiwa kecil atau besar.

Ikal menceritakan tentang teman-teman sekelasnya - kelompok-kelompok The Brits, Yankee, pelajar Jerman, pelajar Belanda, pelajar Yahudi, pelajar tempatan (Perancis) dan pelajar Guangzhou dan Hong Kong. Ikal pula mengkelaskan dirinya dalam kelompok yang diberi nama The Pathetic Four. Walaupun Ikal bercerita tentang dirinya, aku pula yang tersindir. Menurut Ikal empat pelajar ini :-

Empat makhluk yang menyedihkan, penghuni deretan bangku paling depan. Jika Pensyarah menjelaskan, mereka berulangkali bertanya soal remeh-temeh sampai mengjengkelkan. Mereka menggunakan perakam supaya isi kuliah dapat diputar dirumah. Jakun dan gelabah (aku terjemah dari norak dan repot). Cukup lulus seadanya. Saat kuliah kerap mengangguk-angguk takzim padahal tak tahu apa yang sedang dibicarakan. Kalau kelompok-kelompok lain mempunyai idea sehebat mengubah silibus kuliah hingga mengubah negara Perancis, idea The Pathetic Four ialah memujuk penaja menaikkan wang saku. Lebihan duit dapat diguna untuk belanja sandang murah (backpaking?) waktu musim panas.

Aku paling suka mozaik 'Adam smith vs Rhoma Irama'. Waktu Ikal bercakap-cakap dengan Adam Smith yang ditampal sebelah menyebelah dengan poster Rhoma Irama. Meraka - Ikal dan Adam - berdiskusi tentang teori ekonomi, tentang kepimpinan, tentang korupsi, tentang ideologi. Andrea bawakan hal ini santai saja - padahal ia subjek yang berat dan sangat menggugah. Sejak novel LP, memang ketara andrea ialah orang yang luas ilmunya. Dengar-dengar cerita koleksi peribadi buku-buku Andrea mencecah 2 ton! Maka tak mustahillah teori-teori sains, teori-teori ekonomi, teori-teori sejarah dia salurkan dengan bersahaja saja. Kadang-kadang ku rasa seperti membaca ayat Matematik bukan ayat sastera :)

Tentang ini menarik! - Ikal cuba menjejak A Ling di Eropah, dalam masa yang sama Ikal bercinta-cinta dengan gadis Jerman. hua hua

Ikal dan Arai nekad berkembara Eropah dan Afrika - seperi mana mimpi mereka. Tanpa biaya yang cukup. Mereka kembara dan membiayai diri dengan menjadi seniman jalanan. Menjadi patung mimes. Banyak pengalaman yang mereka tempuh. Dirompak, ditangkap polis, kehilangan buku atlas, sesat, makan buah plum muda, makan pucuk plum. Makan bubur kacang percuma di untuk gelandangan yang disediakan gereja. Puasa berhari-hari kerana tiada makanan. Berjumpa orang Indonesia yang merantau. Berjumpa pejuang Mujahideen. Dan berjumpa Andrea - perempuan tolol yang dia baca ceritanya dalam majalah waktu kecil :). Pandangan-pandangan dan renungan orang-orang yang dia temui sepanjang pengembaraannya di Eropah selalu meresahkan. Persepsi tentang Eropah yang dingin dan Afrika yang panas tidak menggambarkan kesediaan masyarakatnya menerima orang luar. Persepsi tentang Eropah yang dingin dan Afrika yang panas tidak menggambarkan kesediaan masyarakatnya menerima orang luar. Terlau banyak kejaidan luar jangkaan. Dan kembara Ikal kali ini memahamkan dia tentang pesan Ibu Muslimah - Jika ingin menjadi manusia yang berubah, jalanilah 3 hal iaitu sekolah, baca Quran banyak-banyak dan berkelana.

Akhir sekali, bukan dalam kembaranya itu. Ketika Ikal rasa tak berdaya dengan hidup kerana Arai dihantar pulang akibat sakit. Ikal pula terpaksa berpindah ke Sheffield kerana mengikut penyelianya. Di waktu dia rasakan hidupnya paling sunyi - Allah hantarkan dia ketempat yang dia rindui sejak kecil, bertahun-tahun, Edensor :)


Blogged with the Flock Browser

 

4 corat coret:

Bb Hussain said...

aku makin teruja la dengan sinopsis ini..
awa..dalam LP ada scene lintang mengejar truck yang membawa pekerja2..kemudian truck itu terus meninggalkanknya..apa mesej yang ingin disampaikan kat situ yer..aku tak faham..

sitinurulhawa said...

bb, sekarang popular ada diskaun 20% utk ahli ;)

part tu masa pak harfan meninggal kan? bukan dia kejar kucai ke? kan kucai ada dalam lori tu. masa tu kawan2 semua dah tak datang sekolah. tinggal dia je dengan Ikal

Faridrashidi.Com said...

Macam-macam jenis kisah buku ya.. apapun semoga mendapat manfaat.

sitinurulhawa said...

ustaz farid,

semoga manfaatnya menular pada pembaca blog ini :). ustaz dah tonton filem Laskar Pelangi belum? kalau belum, carilah di you tube. lebih hit dari Perempuan Berkalung Serban & Ayat2 Cinta


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki