Blog Widget by LinkWithin
Yang ku idam-idamkan

Novel Laskar Pelangi, boleh didapati hampir di mana2 kedai buku di sini. Tapi aku memilih untuk menunggu akhir Jun. Aku mahu punyai buku Laskar Pelangi yang asli, versi Bahasa Indonesia. Makanya, ia termasuk dalam salah satu rancangan jalan-jalan ke Bali.

Alhamdulillah, aku dapat membeli kesemua 4 siri dalam tetralogi Laskar Pelangi. Satu obsesi? ya, barangkali begitulah. Aku memilih novel Laskar Pelangi Edisi Kulit Tebal. Harganya dua kali ganda (dua kali lipat kata indonesi) berbanding edisi biasa. Buku-buku Indonesia relatif murah berbanding dengan novel disini. Mungkin sebab kualiti kertasnya.

Selain Tetralogi Laskar Pelangi, buku2 lain yang aku angankan, tidak aku dapapti. Trilogi Granada, Bayang2 Pohon Delima, Atlas Perjalanan Nabi Muhammad SAW. Raknya sudah kosong mbak - maksudnya buku itu sudah kehabisan - agak lucu rak buku tak ada yang kosong, tentulah sudah ditempati oleh buku lain, ya tetapi begitulah cara mereka menjawab. Jawapan yang sama juga aku terima ketika mencari DVD filem Laskar Pelangi.

Berikut ialah senarai buku yang aku beli, penulis dan harganya dalam rupiah.

Tetralogi Laskar Pelangi - Andrea Hirata
1. Laskar Pelangi Edisi Kulit Tebal - 138k
2. Sang Pemimpi - 49k
3. Endesor - 44.5k
4. Maryamah Karpov - 79k

5. Panggil Aku Kartini Saja - Preomadya Ananta Toer - 55k
6. Bumi Manusia - Preomadya Ananta Toer - 80k
7. Hussain: Sang Ksatria Langit - Muhsin Labib - 49.9k
8. Melodi Kaki Langit - Najib Kaelani - 39k
9. Isabella: The true story - Maulana Mohammad Saeed - 49k


Aku dah lama ingin membaca karya2 Preomadya Ananta Toer.Bumi Manusia dan Panggil aku Kartini Saja antara yang aku pernah baca ulasannya di Internet. Hussain ialah cerita tentang cucu Nabi Muhammad SAW. Kalau di sini, sangat susah berjumpa buku begini kerana ia pasti dikaitkan dengan Syiah dan kelihatan lebih menakutkan untuk dibincangkan melebihi taboo perbincangan tentang sex. Melodi Kaki Langit, aku beli kerana ditulis di situ kisahnya mirip kisah Sakti, mantan gitaris S07 - yang digilai aku dan kawan2ku satu waktu dulu. Dan terakhir ialah Isabella. Buku ini aku pernah baca semasa sekolah rendah - mungkin 20 tahun lepas. Aku teruja sekali dapat beli buku Isabella ini.


Untuk Kak ani, aku belikan Laskar Pelangi dan Isabella. Dia juga teruja. Tak sudah2
membelek - tak sangka ada lagi buku ni, ujarnya berkali2. Dan untuk buku-buku ini aku belikan 1 beg khas - tambahan sebenarnya - kerana beg aku sudah tak muat lagi :P

 

8 corat coret:

Bb Hussain said...

wahh...syoknya dapat buku2 itu...dvd laskar pelangi takde erk awa?

sitinurulhawa said...

lupa nak report. tak ada la bb, kedai2 yg kita pegi semua sudah kosong rak nya :P

Marriatyi Morsin said...

bagus ko awa...

A_mie said...

Wa, cite issabella tu psl ape ek?psl agama kan?puas aku carik buku tu...

Anonymous said...

Salam ziarah..

sitinurulhawa said...

mayti, ^_^

amy, yap betul sekali. isabela ialah anak paderi cordova

mesejabdul/shahrom, Salam kembali :)

A_mie said...

Waa...betul la buku yg aku carik!!penah bace...best buku tuu...

CikSengal said...

nak pinjam.. ye ye.. nak pinjam.. :p


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki