Blog Widget by LinkWithin
Hujan Rahmat :)

Rancangannya hujung minggu ini aku mahu cuci beranda. Aku beli getah paip 15 meter sebab tiada paip di depan rumah, sumber air harus dari sinki. Tapi air keluar malas-malasan. Tekanan rendah. Aku basahkan lantai ruang tamu dulu. Debu-debu degil. Sudah disapu sudah divakum tetap ngeres di kaki. Tiba-tiba hujan pun turun selebat-lebatnya.

Aduhai.. bila kerja sudah bermula, paling pantang ialah berhenti. Sebab aku berpotensi besar untuk tidak menyelesaikannya. Dan guruh pon berdentum lagi. Dari dalam rumah aku lihat air mencurah-curah dari talang yang bocor, separuh beranda yang tak berbumbung hampir bersih dibasuhi hujan. Tiba-tiba aku tersentak! Aduh.. bodoh betul, ini hujan rahmat mencurah-curah aku masih mahu mengeluh!

Aku bergegas mencari baldi, bertudung seadanya dan keluar rumah. Kereta aku undurkan sampai keluar pagar. Ya Allah yang maha mendengar, kau dengar keluhanku tentang air paip yang lesu sekarang kau kurniakan aku air laju tidak berhenti. Maha suci Allah! Air dari talang bocor aku tadah dengan baldi, sekjap saja sudah penuh. Aku siram lantai depan pintu. Aku tadah air lagi, aku seronok bukan main. Rumput2 kecil yang tumbuh di rekahan simen habis aku cabut. Kad-kad along yang berserakan pon aku pungut. Sudah tak boleh di sapu kerana basahnya. Orang yang lalu lalang mungkin rasa aku gila apa menyapu dalam hujan-hujan lebat begini. Tapi mereka tak tahu aku menyapu dalam kesyukuran :)

Kerja ku selesai bila hujan berhenti :)

 

7 corat coret:

sitinorafizah said...

Dia lebih tahu apa yang kita perlukan, dan kita seharusnya mesti tahu menggunakan apa yang akan/telah diberikan.

dhan said...

hahahaha... memudahkan keje tul... Tuhan memang tau tahap kemalasan ko... hehehehe

CikSengal said...

main hujan nampak.. :D

sitinurulhawa said...

jijah.. seronok, ubah yang negatif jadi positif. hasilnya mengujakan :)

han, tak ada yang kenal aku lebih dari Dia ;)

yatt, tp lupa nak jengok ada pelangi tak lepas hujan tu :)

Homestay Kuala Terengganu said...

Setiap yang berlaku pasti ada hikmahnya..

K Su said...

Awa... dah macam bahasa novel dah....

sitinurulhawa said...

eksperimen, kak su ;)


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki