Blog Widget by LinkWithin
MONEY CAN'T BUY

Kalau bercerita tentang jalan-jalan. Soalan lazim ialah - berapa RM telah terhabis?

Kalau dah kemaruk macam aku dan Yatt, sengkek-sengkek pon tetap kami pergi jua. H1N1? tawakkal sajalah. Hehehe. Memangnya semasa kami ke Bali masing-masing poket kering. April lepas berhabis ke Bangkok, Jun mahu ke Bali pula. Yatt baru saja baharui insuran dan cukai jalan. Aku sendiri belum bergaji bulan itu. Kami adakan saja seada-adanya. Abid saja yang berduit banyak, mungkin. Sebab ini adalah kembara eksperimennya. Berapa pun kos yang dikeluarkan, aku harap kami akan pulang dengan kenangan2 dan pengalaman2 berbaloi.


Dan akhirnya, apa yang kami dapatkan ialah banyak perkara yang tak ternilai. Lagi-lagi pengalaman mendaki gunung Batur.

Bertolak jam 4 pagi. Sejuk yang teramat. aku cemburu melihat Budi cuma bert-shirt lengan pendek. "Dingin?" tanyanya, cuba memprovokasi. Sedangkan aku berbalut muka hingga ke paras hidung. "Sangat!" Jawabku dan dia ketawa senang. Berhenti subuh di pertengahan jalan, dalam gelap dan tak sedar betapa sempit dan dekatnya tempat bersujud dengan tebing curam. Melihat fajar saddiq dan bersolat subuh itu adalah pengalaman spiritual yang tak pernah terbayangkan. Bila melalui semua waktu turun, Kadek bertanya "Ingat tak tadi dimana solat?" Wah!! gerun betul tempat tu kalau solat dalam terang.

Oleh kerana asyik berhenti, kami tak sempat ke puncak sebelum matahari terbit (6.30 pagi). Tapi tetap dapat menyaksikan pemandangan matahari terbit yang sangat indah. Priceless!

Selepas melihat matahari terbit, aku secara automatik memperlahankan langkah - tak tercapai niat utama melihat matahari terbit dari puncak. Pon kami tetap mahu teruskan juga. "Mahu turun, kalau mahu turun sekarang ya bisa!" provok Kadek. Sejak jam 6 pagi henphone ku asyik berbunyi, alarm. suara Effa menyanyi lagu Wonder Pets! dan berulang setiap 10 minit (tas(beg) aku dibawa Kadek jadi aku malas nak berhenti semata-mata mahu mematikan alarm). Akhirnya Kadek hafal lagu Wonder Pets!


Bila sampai di atas, sekali lagi. Priceless!

Inilah yang aku suka sebutkan, leburkan sedikit duit (mungkin juga bukan sedikit) untuk mendapat sesuatu yang tidak ternilai!

Selain pengalaman naik gunung, ada cerita lain yang Priceless! cerita tentang hidup.

SUSAHNYA HIDUP

Pernah aku nyatakan pada seorang kawan, 'Dalam banyak2 hal kehidupan, duit adalah hal yang paling senang didapati'. Kawan ku itu terkejut dengan kenyataan melulu aku. Bongkak sungguh bunyinya. Aku terangkan, 'Kawan, bumi Allah ini luas, melatalah mencari rezeki, rezeki Allah ada dimana2!'

Asal timbulnya kenyatan mengejut ini ialah dari satu soalan rutin 'Bila akan aku berkahwin? Bagaimana kalau aku berjodoh dengan orang yang sederhana? Tidak berharta dan tidak berjawatan?'. Lalu itulah jawapanku, 'Kawan, aduhai adakah kau sangka aku belum berkahwin kerana menunggu calon yang hebat serba-serbi? Rumah dan kereta besar? Kalau soal harta, aku mampu insyaallah mencari sendiri mengikut kehendakku' dan aku sambung lagi dengan kenyataan awal tadi - 'Dalam banyak2 hal kehidupan, duit adalah hal yang paling senang didapati'

Tetapi realitinya, bukan semua manusia mudah rezeki perutnya. Budi, pemandu arah kami ketika pendakian Gunung Batur. Percakapannya lancar tanda otaknya cerdas, fasih Bahasa Inggerisnya dan banyak pengetahuannya tentang hal-hal sekitar sehingga aku senang sekali berbual2 dengannya. Aku tak menyangka dia baru berumur 17. Sejak umur 15 tahun dia menyewa bilik dan duduk berjauhan dari keluarga, bekerja sebagai pemandu arah untuk menanggung sekolahnya. Menurutnya, kalau mengharap pada orang tuanya maka mustahil dia dapat terus sekolah.

Ibu warung pula sehari-hari memanjat gunung mula jam 2 pagi. Bertemankan seekor anjing, nenek 3 cucu berumur 45 tahun itu sudah betah dingin puncak gunung. Memanjat gunung yang curam dan licin ini cuma untuk membuka warung demi sedikit rezeki. Mukanya comot kerana dapurnya adalah dapur kayu. Malah menurut Kadek, kanak2 mereka sejak 10 atau 12 tahun sudah pandai mengambil upah mengangkat barang2 dagangan warung dan kayu api ke puncak. Kadek sendiri kelihatan 10 tahun lebih tua dari umurnya, apa lagi kalau bukan kerana kesan kesusahan hidup. Dan mbak2 yang mengurut kami petang selepas turun dari gunung juga tak kurang susah hidupnya. Tak pernah pakai baju baru dan tak pernah sampai ke Den Pasar yang cuma 2 jam saja perjalanan.

Orang-orang seperti mereka, yang kelihatan lusuh, tidak penting, hidup hari ini cuma untuk hari ini, tidak bercita-cita, tak jelas masa depannya. Adalah pejuang-pejuang dalam dunia mereka sendiri.

Itulah hidup.. dan aku amat-amat bersyukur.. amat-amat bersyukur.. amat-amat bersyukur.. betu-betul bertaubat

 

7 corat coret:

mai said...

apsal aku macam baca cerpen endon yer awa?

yantie said...

awa, setiap tempat ada aturannya sendiri, hiduplah seadanya

tu ayat aku dpt dari budak penjual cenderahati tepi jalan di Bandung

sitinurulhawa said...

ye ke mai? bahasa indon pon asal dia bahasa melayu juga. tak banyak beza pun :)

yan, bila direnung2 betul apa budak tu cakap. kagum aku budak penjual cenderahati pon boleh keluarkan falsafah mcm tu.

ayat yang sesuai untuk william hehe..

MrsNor said...

betul ler kata mai...akak baca pun cam cerpen indon aje. Tp best kan makan angin. Lepas balik makan angin bukan kembung poket tapi makin kempes poketnya hehehe

Unknown said...

salam... mcm terpaksa setuju gak ngan kengkawan kak awa... mcm baca cerpen indon je...

eheh... nama pun berjalan..., kempes dompet, itu sudah pasti.. yang lebih pasti, idung memang tak leh nak kempes lebih dari biasa.... eheh...

sitinurulhawa said...

hehehe... mungkin sebab awa tengah mabuk kepayang dengan andrea hirata - bang faisal sila minggir sebentar ya, hehehe

eyeyou said...

pengalaman2 yg dikutip lepas jln2 tu la yg buat aku addicted!!
ke mana destinasi ko pas ni?


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki