Blog Widget by LinkWithin
LANGKAH 2: ADAKAH KITA 'NORMAL'

nota: ini cuma catatan berdasarkan pengalaman dan ilmu dari bacaan aku sendiri. Untuk nasihat dari profesional, sila berjumpa doktor anda.. hehe

"Macammana diet? tak makan nasi ke? tahan lapo ke?" Itu soalan pantas la org biasa tanya. Nanti.. sebelum aku cerita macammana nak diet, kita kena tau dulu status kita. Cara-cara ni cara yang biasa, ada bnyk alatbantu (toolkit) kat internet. Kalau pengiraan yg tepat, kenalah jupa physician, tapi ini lebih kurang je la ek. Nak sihat, nak kurus, macam nak kaya jugak, kena pelan2, jangan gopoh. Yang penting istiqamah :)

Semua alatbantu kira2 aku rujuk dari website ni http://www.freedieting.com. Klik pada gambar alatbantu untuk ke terus ke website.

Untuk pertukaran unit matrik, klik sini -> World Wide Metric

Bagaiman kita tahu kita perlu berdiet?

1. BMI
paling mudah dan popular. Rumusnya senang, berat dalam KG dibahagi dengan kuasa dua tinggi dalam meter. Contoh 55/(1.5x1.5). Atau boleh guna online kalkulator.

BMI 18.5-25 ialah normal (ada yg guna 18.25-23)
BMI 25.1 - 30 ialah berat berlebihan (ada yg guna 23.1 - 27.5)
BMI 30 ke atas ialah obesiti (ada yg guna >27.5)


2. WAIST TO HIP RATIO

Bukan berat dadan je yang kena jaga. Ukuran pinggang dan punggung pon penting.
Perempuan mesti tak lebih 0.8
Lelaki mesti tak lebih 1.0


3. BODY FAT

Sila guna kalkulator ni :) Ringan tak semestinya sihat. Berat tak semestinya tak sihat. Ada orang berat otot, ada orang berat lemak (air kata org melayu). Otot membakar kalori lebih banyak walaupun kita melahu.
MEN WOMEN
Exceptionally Lean 6-10% 10-15% **
Very Lean 11-14% 16-20% **
Lean 15-18% 21-25%
Moderate 19-24% 26-29%
Overfat* 25%+ 30%+

 

6 corat coret:

dhan said...

aku xbuatpun aku tau aku ni underweight... huaaaaaaa... bantulah aku menambah isi hakhakhak...

Qimy said...

haha..ko ni mmg underweight..tu la time makan sibuk berfb!

dhan said...

wei che qimy woi... ko tuh sama je cam aku hahahaha...

Marriatyi Morsin said...

aku xguna pon aku tau aku ni boleh bukak kedai tyre :D

Anonymous said...

Awa :

Aku sengih ajek...he he he

sitinurulhawa said...

dhan, qim.. korang ni sama je. 2-2 keding. aku blom buat research gi camne nak naikkan berat. lagipon tak relevan ngan aku huhu

mayti, bukan tyre la.. double cheese burger hehe

teja, topik diet ni tak sesuai utk org yg tengah berkobar2 dengan dapur baru haha


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki