Blog Widget by LinkWithin
Aku juga pendatang?

Masih isu yang sama, tapi aku tak mau tulis panjang sangat, jadi aku pendek2kan jadi beberapa entry.

Aku ni sebenarnya berketurunan Jawa. Mak dan abah dua-dua berketurunan Jawa. Menurut ceritanya, Nyai Sadah (sebelah emak) dibawa oleh bapanya ke sini waktu dia masih bayi. Jadi sahlah, buyut aku seorang pendatang.

Kesan pendatang2 Jawa di sekitar Batu Pahat, Pontian dan Muar memang jelas. Parit Kaspan, Parit Madirono, Parit sonto, Parit Jawa, Parit Kadir, Parit Semarang, Parit Ponorogo dan banyak lagi Parit-parit lainnya. Sampaikan kebiasaan orang tak bertanya duduk kampung mana? tapi duduk parit mana?. Orang Jawa bawa ke sini sistem pemempatan berjajar dengan sistem parit. Sebab itu kalau kau lihat kampung-kampung di Johor, strukturnya tak sama dengan kampung-kampung di Pantai Timur atau Utara contohnya. Selain pendatang Jawa, Johor juga dimeriahkan lagi dengan pendatang Bugis, Banjar dsb.

Apakah oleh sebab buyut aku seorang pendatang maka aku bila-bila masa suka boleh "balik" ke Jawa? hello.. kalau aku kesana aku tetap perlu bawa passport yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia. Ada ke kastam Indonesia akan tanya sama ada buyut aku datang dari Jawa atau tidak, kemudian aku dapat keistimewaan?

Kuasa Allah telah menggerakkan buyut aku dan ramai lagi buyut2 lain merantau hingga berjejak dibumi bertuah ini. Takdir Allah telah mentapkan kami lahir dan berwargenegara disini. Ini bumi Allah. Dia akan beri pada siapa yang Dia suka, dan Dia akan tarik dari siapa2 ikut suka Dia.

Kalau kau pernah baca karya2 Sasterawan Negara Shahnon Ahmad, dia sebutkan berkali2 ayahnya ialah seorang bangsat yg lari dari tekanan Belanda di tanah seberang. So what? Malaysia sekarang memang dipenuhi oleh keturunan pendatang. Yang keturunan asal penduduk Malaysia tercinta ni mungkin yang pangkah parti cucu Dato Onn tu, yg duduk kat Semberong tu. Sebab tu mereka dipanggil orang asli. Dan kalau ikut cara Ahmad, bukankah meraka patut mendapat keistimewaan yang paling teratas dalam rangking pembahagian keistimewaan di Malaysia bumi bertuah ini?

 

8 corat coret:

Anonymous said...

kalau kena halau kita balik sama2 laa k awa.. ngehngehngeh...

sitinurulhawa said...

hehehe.. beranilah diaorg nak halau.. kite mesti tegakkan ketuanan Jawa kat parit masing2 muhahaha

sitinorafizah said...

rasanya aku kot kena halau dulu.. mak aku mmg lahir kat oversea. ayah pulak, mmg mak ayah nyer dari sana gaks. memang fresh lagi nih.

sitinurulhawa said...

siti jijah,

Itu En Ahmad terlupa, kita semua dari bapa yang sama.

Ramai orang ada 1 penyakit. Kalau pendatang2 mat saleh tunjuk skill makan pakai tangan, atau bergaya dengan baju melayu (laki/bini celebriti misalnya). Mudah sungguh mereka diterima sebab meresap sedikit budaya Melayu. Tapi dengan Cina dan India yang dah duduk sini 50 tahun sampai pandai makan petai dan belacan pon masih dianggap lebih asing dari mat2 saleh tu

Anonymous said...

aku tak pasti dari mana..tp mak kpd morang (apa gelaran ek?) aku sblh ayah org cina dari Tanah Besar China...camne ek?..belah mak aku..org Malaya la...

Camne tu?...asli ke pendatan?...kekekkeke...biol.

sitinurulhawa said...

yan, susur galur ko mcm pak lah la hehehe

sitinorafizah said...

tak paham..tak paham.. salah ke betul ke, minta maaf je la.. tak rugi apa pung.

en ahmad en ahmad, maksud nyer yang terpuji... mesti dr kecik tak dipanggil nama tu, sbb tu, karekter nyer adalah sebaliknya..

sitinurulhawa said...

yan,
tah tah moyang ko sekapal dgn moyang pak lah masa berhijrah ke sini dulu hehe

siti jijah,
anak ko ada nama ahmad tak?


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki