Blog Widget by LinkWithin
Potensi diri yang tersembunyi

Saya percaya setiap orang mempunyai potensi yang berbeza. Sebab setiap orang itu unik. Setiap orang mungkin mempunyai satu atau beberapa potensi yang menjadikannya lebih unik.

Saya juga percaya seseorang itu akan mencapai tahap kecemerlangan tertinggi apabila dia menggilap potensinya sendiri. Sebab itu, kita kenalah renung-renungkan diri atau cuba-cuba perbagai perkara untuk melihat dimanakah potensi kita sebenarnya.

Sebab itu, jika tidak mempunyai hati untuk menjadi guru, jangan gatal-gatal memohon semata-mata cuma kerana pilihan terakhir. NAMUN, jika anda bulatkan tekad dan berusaha mencintai perguruan, maka tidak ada salahnya berbuat demikian. Tak dinafikan guru adalah pekerjaan yang sangat mulia (hakikatnya begitu, tapi bukan dimata komuniti materialistik sekarang)

Diatas semua potensi tersebut, keyakinan pada diri yang kita mempunyai POTENSI tersebut adalah hal yang paling mustahak.

Cerita saya

Saya dan potensi sebagai ketua
Dahulunya, saya sangat tidak berkeyakinan untuk menjadi ketua. Saya bimbang jika saya jadi ketua, saya akan bossy. Saya pernah menolak beberapa jawatan disekolah. Ketika di tingkatan tiga, kami telah diberi peluang untuk menjayakan persembahan sempena majlis akhir tahun asrama puteri. Waktu itu, saya telah diberi kepercayaan menjana idea seterusnya menulis cerita dan mengarah (lebih kuranglah hahaha) persembahan tersebut. Apa yang membuat saya tidak percaya waktu itu, saya sebenarnya memimpin sekumpulan lebih kurang 50 orang pelajar (2 kelas). Saya kira semua orang menikmati waktu yang menggembirakan ketika itu :D.

Saya dan potensi sebagai pengajar
Ketika ditahun dua pengajian ijazah pertama, saya telah cuba-cuba menjadi guru kelas tambahan. Aduhhh... susah rupanya menjadi guru. Saya akhirnya berkeputusan yang saya tidak berbakat sebagai guru. Ini saya pegang bertahun-tahun. Lagi pula kadangkala orang lain sukar memahami isi kata saya tapi mereka kata itu sebab saya baca buku sastera :P. Setelah bekerja, saya berpeluang memberi kursus pendek berkaitan bidang saya (pengaturcaraan web) pada pelajar-pelajar pasca ijazah dan kemudiannya pada rakan-rakan sepejabat. Walaupun saya rasa diri bukan guru yang baik tetapi saya suka berkongsi ilmu dan berbincang tentang apa-apa saja perkara. Senang kata saya seorang yang banyak bercakap. Beberapa orang memberikan komen pada kebolehan saya mengajar

Dr Rose: Ok lah! tak ada lah teruk, boleh lah tu.
Kak Mas: Aku suka sangat kau terangkan tadi, jelas. Senang nak faham.
Koh: You're my best teacher! (eleh.. ini sebab saya yang kata dulu, koh is my best student! hahaha)
Cindy: OK! dapat faham.
Fresh & Alias:..... we was not allowed to attend (Oppss sorry!)
Mala: Banyaknya engkau cakap, bila pulak nak sampai giliran aku?
Kelas semalam best! ,cerita mala pada nott

Oleh itu kemudiannya saya mengubah persepsi pada diri sendiri. Saya agak bagus juga sebagai pengajar, tetapi saya lebih pandai berkomunikasi dengan orang dewasa berbanding kanak-kanak.

Potensi saya sebagai peniaga.
Ini yang paling saya tidak yakin, sebab saya cepat mengalah dalam meyakinkan orang. Saya selalu akan mengalah pada penolakan pertama. Tapi apa yang saya buat sekarang? Saya sudah mula belajar berniaga. Minggu lepas saya, kak ani dan emak telah pergi ke pasar borong di Ayer Hitam. Kak ani dan emak telah memilih sepasang baju. Saya tidak setuju dengan pilihan mereka dan memberi cadangan lain. Saya yakinkan mereka kenapa cadangan saya lebih baik. Akhirnya mereka setuju dengan saya. Walhal, pilihan yang terdahulu asalnya sudah dipegang kejap-kejap, hampir-hampir mahu dibayar. Kes ini lebih senang kerana saya meyakinkan kakak dan emak saya tetapi cukup untuk meningkatkan keyakinan saya untuk meyakinkan orang lain nanti.

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki