Blog Widget by LinkWithin
Gila-gila bola 1

Sana sini orang cakap pasal bola. Dulu langsung aku tak tau pasal sukan. Sukan apa pun. Tengok badanlah beb! hehehe. Masa sekolah dulu waktu petang kami diwajibkan beriadah. Kawan-kawan semua bersukan tak kiralah main badminton ke atau main galah. Ada jugak yang main baling selipar. Aku sandar pada pagar gelangang tenis, atau duduk saja ditepi longkang, baca novel. Kawan-kawan tak ambik kisah buku apa aku baca, mereka kata selera aku pelik. Kemudian nanti aku akan ceritakan.

Semasa zaman sekolah dulu, aku selalu perhatikan. Pelajar paling popular biasanya juara sukan. Boleh kata selebritilah atlit sekolah tu. Bukan saja popular dia kalangan pelajar, tapi juga dikalangan cikgu-cikgu. Bagi atlit yang mengharumkan mana sekolah, selalunya akan jadi anak emas. Walaupun akademik tak berapa cemerlang, malah banyak pula masalah disiplin, emas tetaplah emas. Selalulah dibelai dijaga digilap supaya sinarnya tak pudar. Apataknya, dia julang nama sekolah, boleh jadi pak menteri kenal sekolah pun sebab dialah. Itulah sebab kedua aku tidak menghargai sukan. Sebab pertama aku memang tak berbakat dan tiada kelebihan dalam sukan, kaki pendek, tulang kecik. Badan saja sihat sikit.

Nak dijadikan kisah, aku duduk serumah dengan seorang budak Terengganu yang gila bola. Sanggup dia tak tidur malam, sedikit sebanyak kegilaan dia tu menjangkit juga pada kawan-kawan yang lain. Waktu itu, Astro belum wujud, kalau ada pun, tak kan mungkin kami mampu. Tuah orang Johor, boleh menumpang siaran Singapura. Waktu itu ada saluran khas untuk sukan (sekarang tiada lagi).

Sekarang aku dah berubah persepsi pada sukan. Itu dari pembacaan dan pemerhatian juga. Sukan bukan setakat memeluhkan badan, bukan setakat mengejar pingat. Entah-entah orang sukan pun tak berfikir macam aku, aku saja yang lebih-lebih. Hahaha. Kalau orang menyampah tengok bola, dia akan kata kenapa bodoh sangat semua orang nak kejar bola yang satu tu? bagi saja tiap seorang sebiji bola. Aku ada jawapannya yang mungkin budak-budak MyTeam pun tak terfikir, maklumlah aku kan suka melebih-lebih. Nanti aku tuliskan kemudian pada separuh masa kedua :)

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki