Blog Widget by LinkWithin
Ohh.. mak cik

Ohh.. mak cik..
Betullah kata mak cik,
Perempuan tempatnya di dapur,
Sebab dapur itu tempat dia merebus sayang,
Dengan gula, dengan garam, dengan lada dan asam,
Jadi sedap sayang itu sebab tangan yang menggengam.

Ohh.. mak cik..
Betullah kata mak cik,
Perempuan tempatnya di dapur,
Sebab itu emak saya ajar saya pegang pisau dan senduk,
Ajar juga pegang gunting dan jarum,
Kerana hendak membuat hidangan sayang itulah.

Ohh.. mak cik..
Betullah kata mak cik,
Perempuan tempatnya di dapur,
Pergi dapur tak perlu sijil,
Sijil tu mahal, kena modal beribu-ribu,
Itu belum lagi modal hati, modal jiwa, modal semangat, modal cita-cita, modal harapan.

Aduhai mak cik..
Mak saya tu cita-citanya tinggi..
Jangan lah mak cik sindirkan dia,
Emak saya tak banyak warisan,
Pokok sawit cumalah beberapa batang,
Tak sampai 2 generasi lagi semuanya hilang.

Aduhai mak cik..
Kasihan anak-anak mak cik,
Cubalah mak cik tanya cita-cita mereka,
Kalau mak cik dulu berfikir dan mak cik sedari,
Tak mustahil mak cik sekarang emak seorang menteri.

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki