Blog Widget by LinkWithin
Memilih idola

Inilah satu kebodohan budak-budak sekarang. Nak jadi orang berjaya, tapi salah memilih idola (walaupun ramai yang tak selesa dengan perkatan idola sebab asalnya dari perkataan idol yakni berhala, tapi saya guna juga). Tapi kebodohan budak-budak muda sekarang bukan salah mereka semata-mata. Hari-hari siapa yang mereka tatap di tv? dengar di radio? majalah jenis apa yang paling nudah dan bersepah di kedai?

Orang-orang tv sangat suka menjemput artis dari rancangan hiburan hinggalah forum perbincangan. Asik-asik artis, asik-asik artis. Berbincang mengenai hidup berkeluarga, jemput artis. Berbincang mengenai hidup berkerjaya, jemput artis. Okey, sebahagian
kecil artis diakui agak intelek juga. Tapi kebanyakan mereka suka cakap merapu-rapu. Bagi komen dan menjawab soalan pun merapu. Tak ada isi, tak ada hujung pangkal. Favorite word:"saya rasa". Pendek kata, tiada isi ilmiah yang diberikan. Jawapan-jawapan mereka biasa saja, serupa kalau dijemput siapa-siapa pun. Kalau diuja soalan yang agak sensitif, mereka beri jawapan yang 'selamat'. Kononnya tak nak provok mana-mana pihak.

Nak pilih idola biarlah bijak. Kata cita-cita nak jadi pemimpin tersohor, jadi buatlah sedikit kajian mengenai pemimpin-pemimpin agong dunia kalau tak pun pemimpin negara. Kalau bercita-cita nak jadi jutawan, kaji kejayaan-kejayaan jutawan berjaya. Kalau cita-cita nak jadi pejuang agama, selam kisah-kisah getir pembela agama.

Namun, bukan semua yang bukan artis juga baik untuk diikuti. Walaupun dia idola, tapi bukan idola dalam semua perkara (yang layak sebegini saya kira hanyalah Rasullullah s.w.t saja). Ambillah mana-mana lingkungan yang positif, yang lubang tu ambil pula dari lain-lain idola. Idola perlu benar-benar kita kenali, bukan dari latarnya tapi pemikiran, tindakan dan responnya.

Pada saya, memilih idola tidak susah. Toleh saja kiri kanan. Idola harus dekat pada kita supaya mudah kita hendak mencontohi (sebab itu sahabat-sahabat nabi kalau boleh tak mahu berenggang dgn baginda). Boleh jadi emak bapa kita, boleh jadi adik beradik atau pak cik makcik, boleh jadi cikgu tadika kita. Mana-mana bahagian diri mereka yang cemerlang kita ikuti dan contohi. Bila kekusutan, kita rujuk pada mereka.

Pendewasaan saya sebagai seorang wanita, telah banyak terpengaruh selain dari buku-buku yang saya baca juga dari 3 orang wanita hebat yang banyak memberi inspirasi pada saya. Sebab itu di halaman dedikasi pada laporan berkulit tebal berwarna maroon yang memungkinkan saya naik kepentas konvokesyen itu saya abadikan:

For three superwomen in my life,
mak, dr rose & dr ct,
who inspired me by their own special way

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki