Blog Widget by LinkWithin
Cakap-cakap tepi

Ini kisah lama, waktu aku belum matang, waktu dunia aku masih indah, waktu aku belum pernah susah.

Kira-kira hampir 10 tahun dulu, waktu aku hari-hari keluar ke laman. Tunggu posmen. Kalau rajin menyapu daun kering hasil pokok pelam yang tak pernah berbuah. Kalau tak duduk-duduk saja kat pangkin bawah pokok. Bual-bual dengan emak. Waktu inilah mak ceritakan betapa dia cemburu lihat abang dia dapat pergi sekolah. Mak tak dapat kesekolah sebab waktu itu bukan zamannya orang Melayu wajib hantar anak perempuan ke sekolah.

Satu hari sedang aku dan mak duduk-duduk saja di bawah pokok pelam tu datangla seorang makcik. Bila saja dia tahu kisah aku hari-hari duduk bawah pokok pelam tunggu posmen, laju saja mulut dia komen.

"Perempuan ni belajar tinggi pon, ke dapur jugak!"

Berdesing jugak la telinga aku masa tu. Malas nak layan, aku pon masuk rumah. Membebel dalam hati. Memangla kedapur, tapi dapur rumah apa? rumah murah ke banglo, flat ke kondominium? Pegi pasar naik apa? basikal? motor? kereta? Peti sejuk berapa liter? Mesin basuh manual ke auto? Berapa kilo? dan yang penting, ingat nak bela anak-anak zaman akan datang sama macam nak bela anak zaman dulu?

Mungkin mak cik tu tak sedar, sebenarnya dia dulupun bukanlah suri rumah sepehun masa. Sebab muda-muda dulu dia ikut juga suaminya turun menoreh subuh-subuh sunyi. Petang-petang ikut juga kekebun pisang, kopi, koko atau pinang. Itu dulu, waktu ekonomi semua dikampung. Sekarang orang duduk dibandar. Bandar-bandar meluas kampung pon tersepit. Orang makin padat. Rumah pun dah rapat-rapat. Kebun dah kurang, yang naik kilang-kilang. Kalau tak berilmu macammana nak berjuang? Dulu busuk-busuk makcik menoreh pon mak cik tetap mem. Makcik toreh kebun sendiri. Sekarang wangi-wangi operator pengeluaran pon tetap mananya kuli.

Kesimpulannya walaupun kami duduk bertahun-tahun di kampung yang sama, tapi kami hidup dalam zaman yang berbeza. Mak cik tu, masih hidup dalam zaman nyai aku, sedangkan mak aku dah maju sezaman dari dia. Aku bangga dengan mak :)

Apapon, mak kata, kejayaan ni bukan semestinya diukur dengan sijil akademik. Asal jadi orang yang baik hati, berguna dan soleh. Orang jawa kata "wong seng bagusssss"

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki