Blog Widget by LinkWithin
hujung mingu yang panjang - cuti 4 hari daaa.. dan aku masih orang kampung

hari pertama puasa

buka puasa sederhana. ketika aku kocoh-kocoh menyarung telekung, kedengaran azan isyak dari surau di baruh. emak menunggu di luar, sambil makan kurma. bising mulut emak, khuatir tak sempat nak solat sunat rawatib. aku lekas-lekas mengambil kunci motor dari tangan emak, sorong tolak motor, hidupkan enjin dan sedia menanti emak. Effa, sibuk melompat-lompat dan melambai-lambai macamlah kami nak pergi explore race. aku labuhkan kain dan telekung supaya menutup apa yang patut. Emak duduk mengiring selesa (kedua-dua kaki sebelah kiri). Dalam ragu-ragu dapat juga aku mendaki bukit naik ke jalan depan rumah kami.gelap dan curam. Tak dapat ingat bila kali terakhir aku menunggang motorsikal apalagi membonceng emak seperti ini. Dalam gelap, berkibar-kibar telekung aku dan mak. Kalau orang bandar jakun tentu dia ingat hantu macam dalam cerita susuk. Aku pula tak reti nak bawak motor perlahan. lepas gian...hahaha. Tak sampai lima minit, kami sampai ke kelab ekslusif emak - surau. Motor aku lajakkan ke belakang, terus di depan pintu jemaah perempuan. Aku turun motor dengan bergaya. Kain batik di balik kain telekung sikit pon tak londeh. LULUS! alhamdulillah.. aku masih orang kampung hahaha


hari kedua puasa

kira-kira jam lima petang. kak ani dah mula sibuk membuka bunga silat di dapur.

"nak masak apa?"
"tu ha, kelapa tu parutkan!" dia tak menjawab sebaliknya memberi perintah.

aku jengukkan kepala. mesin parut mak betul-betul di sebelah pintu. sebiji kelapa terletak atas mesin parut. aku pegang. hmm.. masih bulat lagi. aku tak dapat ingat bila kali terakhir aku menetak kepala ehh kelapa. aku ambil pisau daging di atas rak. kelapa di tangan kanan, pisau ditangan kiri.maaf, aku kidal. aku berdiri di atas simen, sempadan bangsal dan tanah.

tukkk... belakang pisau bertemu tempurung kelapa. melantun.
tukkk... tukk.. tuk.. tukkk ..melantun lagi. aku agak ragu-ragu jadi terlalu berhati-hati menetak.
tukkk.... krakkk... ah.. dah retak sikit. aku senyum sendiri.
biji kelapa aku pusing pusingkan dengan sebelah tangan. macam pro!
tukk... air kelapa meleleh ikut celah jari..
tukkkk.. makin banyak air yang keluar.. sedapnya!!! patutnya aku sediakan jag untuk tadah air ni.. ah.. tadah dengan mulut saja. opsss... puasalah.. alahai.. puasa-puasa gini, air kelapa tua pun nampak sedap.
bila air kurang menitik, aku bawa kelapa ke sinki, dengan pisau yang sama, aku kopakkan kelapa terbelah jadi dua. Ah.. LULUS! alhamdulillah.. aku masih orang kampung hahaha

 

2 corat coret:

syahirah said...

Eh aku PON masih dan TETAP orang kampung jugak...:D

-pakai kain batik (tak londeh)
-kukur kelapa (bukan pakai mesin,kalau pakai mesin aku fail..kekeke)
-lagi?...tunggu balik raya ni aku test skil2 lain..

sitinurulhawa said...

haha.. aku masih ingat kukur kelapa kelapa mak ko yg boleh duduk atas dia tu kan?

itu lagi la traditional, aku pandai pakai mesin je kui kui


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki