Blog Widget by LinkWithin
Dari seberang tambak

















Aku syak Isa Kamari tu berketurunan Jawa.

Aku masih ingat 'Dewan Masyarakat pernah buat liputan tentang kisah Natrah. Masa tu aku masih sekolah rendah. Kalaulah DBP boleh terbitkan sebagai buku kan bagus. Aku pun masih ingat pada siri terakhir liputan tu, ada gambar Natrah dewasa. Mungkin sebab nostalgia Natrah tu lah aku tertarik untuk membaca Atas Nama Cinta. Membaca kisah yang sama walaupun gaya penyampaian yang berlainan, emosinya sama. Sedih dan kesal. Tapi pemahaman ketika 12 tahun dan 28 tahun tentu jauh berbeza. Jadi, sedih dan kesal kali ini aku rasa lebih sakit. Kemudia, dengar pula lagu-lagu sillfirrsirr tu (percuma dgn buku), sungguh mengharukan. Lama-lama aku tak mahu dengar lagi. Sedih dan kesal bertimpa-timpa. Macam penyakit.

Oleh kerana Isa Kamari berjaya menambat hati aku kali pertama membaca karyanya. Aku tak fikir panjang nak baca buku terbarunya. Memeluk gerhana. Mula ceritanya sungguh indah. Semakin lama semakin payah. Macam hidup juga. Dan itulah sumber ceritanya. Hidup! Selepas saja aku habis baca buku ni, tiap kali aku selak blind pada tingkap pejabat, aku tak lagi melihat Singapura dengan wajah yang sama.

Oleh kerana Isa Kamari berjaya menambat hati aku kali pertama membaca karyanya. Aku pun tercari-cari di mana nak dapatkan buku-buku dia yang lain. Fragment novel dalam web site dia sungguh menarik. Memang layak mendapat anugerah S.E.A Write Award 2006. http://www.isakamari.com/

 

1 corat coret:

Anonymous said...

salam,

terima kasih kerana sudi membeli dan membaca anc dan mg. semoga meninggalkan pengertian yang mendalam dan berkekalan.


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki