Blog Widget by LinkWithin
Uncle John coming to town

--setelah diterjemah dari singlish ke bahasa melayu--

"Jangan cemburu dengan kelebihan orang lain, gaji besar dan berjawatan tinggi, yang penting, kita mesti buat apa yang kita suka dan kita pandai, kita akan jadi lebih baik"

Satu hari Uncle John duduk makan bersebelahan dengan seorang buruh dari Nepal. Dia kasihan lihat keadaan buruh tu bekerja.

"Awak kerja kuat benar!", sapa Uncle John dengan muka simpati
"Ya, tapi beberapa tahun selepas ini, saya akan masih teringatkan bagaimana orang Singapura yang kerja macam nak gila, kasihan!"

Agak terperanjat sedikit Uncle John, kenapa dia pula perlu dikasihani?

"Lima tahun lagi, bila duit saya sudah mencukupi, saya akan pulang ke kampung halaman. Membeli sebuah tanah yang luas dan membina rumah yang besar di tengah-tengah ladang. Waktu itu saya akan duduk dibawah pohon setiap pagi mengenangkan orang-orang Singapura yang masih kerja setiap keras setiap hari tapi tak dapat merasa kesenangan seperti saya".

Uncle John pon sedar, waktu itu, orang-orang seperti dia masih jadi hamba kepada harta yang mereka cari tapi si buruh Nepal tu telah menjadi raja

 

2 corat coret:

Anonymous said...

eh kisah benar ke ni????

sitinurulhawa said...

uncle john yg citer.. betullah kot hehe..


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki