Blog Widget by LinkWithin
Mari cuti-cuti Malaysia

Hampir setiap hari aku dengar promo di TV nasional. Tahun ini, tahun 2007, Jubli Emas kemerdekaan Malaysia dan TAHUN MELAWAT MALAYSIA. Itu informasinya. Aku tertanya-tanya, selain Eye of Malaysia yang sedang berpusing tu, apa lagi yang akan berlaku sepanjang TAHUN MELAWAT MALAYSIA ni? Promosi di media elektronik dan cetak sangat biasa. Video klip tarian Melayu, Cina, India, Dayak. Kesimpulannya, aku yang bertaraf rakyat biasa yang tak terlibat secara langsung dengan program-program kerajaan atau swasta, langsung tak terasa pun akan bahang Tahun Melawat Malaysia ni. Hmm.. mungkin duit yang berkepok-kepok tu untuk promosi di keluar negara kot.

Sebaliknya, walaupun tahun ini bukan tahun melawat Singapura nampaknya dari segi promosi di TV mereka (dan di TV Malaysia-NONA), rancangan-rancangan ala jalan-jalan dan ala makan-makan dan kempen-kempen kreatif mereka mendahului Malaysia.

Pihak kementerian harus lebih kreatif untuk melibatkan rakyat sebagai media kempen.
Contohnya kempen poskad di Spore-hantar poskad pada kawan diluar negara, jemput mereka datang, kalau mereka datang melawat, akan dapat hadiah; poskad dan pos PERCUMA!.

Rancangan-rancangan explorasi, dapat pula menarik pelancong dalam negara. Emm.. memang ada rancangan sebegitu, tapi masih tahap biasa-biasa saja, tak ada keunikan, tak kreatif, waktu tayangan tak sesuai, dan tak ada promosi. Tak meninggalkan kesan untuk menonton lagi. Kecuali jalan-jalan cari makan yang agak segar. Aku kagum juga, Singapura tu punyalah kecik, tapi rancangan-rancangan explorasi mereka tu menampakkan setiap inci pulau tu ada sesuatu yang boleh ditonjolkan dan dihargai.

Opss.. aku bukan pro Singapura. Malaysia tanah air ku tercinta.

 

1 corat coret:

blackpurple @ jowopinter said...

Bila datang TMY baru la merasa tandas awam kat KL bersih.... jalan tak berlubang-lubang... bla..bla... Abis TMY wal hasil balik asal... hu hu hu...


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki