Blog Widget by LinkWithin
Seorang Sultan di Palermo


Tajuk buku ini ialah Seorang Sultan di Palermo. Ia adalah buku keempat dalam pentalogi novel Islam karangan Tariq Ali. Aku tahu tentang buku pertamanya, Bayang-bayang pohon delima ketika aku membaca Rindu Andalusia. Kedua-dua buku (Rindu Andalusia dan Bayang-bayang pohon delima) berlatar belakangkan Andalusia - pusat kemashuran Islam suatu masa dulu.

Namun, aku gagal menemui Bayang-bayang pohon delima. Tapi buku ini pula yang aku jumpa (barulah aku tahu buku-buku ini adalah pentalogi). Aku pun teruja.

Novel ini berlatar Pulau Sicily di Selatan Italy. Hmm.. aku hampir tak mengetahui tentang kewujudan pulau ini. Apa lagi kewujudan tamadun Islam di sana (956-1072). Subhanallah. Lebih 100 tahun rupanya. Pusat pemerintahannya dipanggil Palermo oleh pedagang Islam. Latar buku ini ialah di ketika Islam tidak lagi memerintah walaupun mereka adalah majoriti. Mereka berajakan seorang Raja Kristian. Buku ini secara tepatnya mengisahkan zaman pemerintahan King Roger (1101-1154)

Raja-raja Kristian (3 keturunan) dalam buku ini di paparkan sebagai Raja yang lembut terhadap orang-orang Islam yang kebanyakannya berketurunan Arab. Bahkan, orang-orang Islam masih memegang beberapa jawatan penting. Sayangnya aku tak sempat lagi mencari kisah lanjut Islam di Pulau yang dikatakan antara tercantik Walaubagaimanapun, mereka dikawal ketat oleh gereja.

Watak utama dalam buku ini ialah Muhammad al-Idrisi atau nama sebenarnya Muhammad al-Idrisi al-Qurtubi al-Hasani al-Sabti (1100-1165). Beliau adalah seorang ilmuan Geografi Islam yang menhasilkan Book of Roger.

Dalam buku ini diceritakan bagaimana orang Islam akhirnya tersepit setelah kematian Raja Roger. Pemberontakan akhirnya menyebabkan orang Islam dihalau dari Palermo.



















Inilah satu contoh novel yang di katakan Novel Islami tetapi tidak mengikut adap-adap penulisan Islam. Sungguh, aku kesal sepanjang pembacaanku. Al-Idrisi digambarkan sebagai orang yang genius dan setia pada raja. King Roger - memberi Al-Idrisi sebuah kapal untuk beliau menyiapkan peta pulau Sicily dan kaian buku tentang geografi, botani dan juga ubat-ubatan.

Disebalik itu, dalam buku yang keji ini (aku sangat emoketika menulis ini), Al-Idirisi digambarkan sebagai seorang penzina. Sebab utama beliau setia disisi raja bukan kerana penyelidikannya tetapi kerana kekasihnya Maya, yang menjadi perempuan simpanan raja. Lebih melampau lagi, Al-Idirisi dikatakan mempunyai anak bersama perempuan tersebut. Lebih-lebih melampau lagi, Al-Idirisi diceritakan menjalin pula hubungan dengan adik angkat kekasihnya yang juga Isteri kepada seorang pembesar. Astagfirullah!!! Semua pihak dalam cerita ini mengetahui tentang skandal-skandal tersebut tetapi merelakannya. Idrisi membenci isterinya yang sah dan puteri-puteri dari Isterinya. Dalam masa yang sama dia menikmati hidupnya dengan zina dan anggur (arak).

Aku kira, ini fitnah kepada Al- Idrisi yang tergaris keturunannya dari Hasan bin Ali Karamallahu Wajha. Maka aku cari siapa Tariq Ali. Hmmm.. tak hairanlah.. mak cik wiki kata :

Ali's parents "both came from a very old, crusty, feudal family". His father had broken with the family's conventions in politics when he was a student, adopting communism, nationalism and atheism. Ali's mother also belonged to the same family, and became radicalized upon meeting his father. However, Ali was taught the fundamentals of Islam in order to be able to argue against it.

Mujur, aku tak terbeli buku-buku lain dalam pentalogi ni. Walaubagaimanapun, aku baca buku ni sampai habis. Tapi memetik kata-kata Ustaz Zahazan, berhati-hati dengan buku yang kita baca. Jauhi buku-buku yang berniat serong pada Islam, kecualilah kau tahu bagaimana nak menapisnya.

 

2 corat coret:

Welma La'anda said...

salam akak,
saya memang tidak membaca tulisan penulis ini sejak saya membaca buku tentang salahuddin al ayubi. buku itu, tidak sanggup saya letakkan di rak buku saya. sangat benci (ooh ni memang emo)

sitinurulhawa said...

salam welma..

kalau tak ada emosi, tak adalah kepedulian :)


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki