Blog Widget by LinkWithin
Mengekalkan diri yang positif

Menjadi positif sangat penting. Ramai orang tak paham apa yang dikata menjadi positif. Aura positif dan aura negatif ni memang boleh dirasai oleh orang lain. Untuk kekalkan diri sentiasa positif, sentiasalah tempatkan diri dipersekitaran yang positif. Dengan kata lain, bentuklah persekitaran kita menjadi positif. Jika persekitaran itu terlalu negatif dan untuk mengubahnya itu diluar kawalan kita maka keluar saja dari persekitaran itu.

Pengalaman sendiri; hari pertama mula kerja di syarikat R dan J. Di syarikat R, saya sendiri dapat rasakan sesuatu yang tidak kena berlaku dalam pejabat. Tetapi lambat sedikit baru saya dapat kenalpasti ia ialah aura negatif yang disalurkan setiap pekerja disitu. Setelah setahun, saya rasa tak dapat lagi bertahan dengan aura negatif di situ. Saya juga dapat raskan, diri saya mula menjadi orang yang negatif.

Di syarikat J sangat berlainan, bukan pada hari pertama, pada hari temuduga lagi saya sudah dapat rasakan orang-orang di syarikat J sangat enjoy dengan kerja mereka. Muka manis, tak ada berkerut-kerut macam di syarikat R. Tekanan kerja dan isu-isu dalaman tetap ada, tapi mereka pandai mengendalikan emosi dan membina persekitaran kerja yang mesra dan menyeronokkan.

Selepas saya bekerja di syarikat J, saya bekerja di syarikat A. Oh.. saya sangat suka melihat orang-orang masuk ke pejabat dengan muka manis. Walaupun, kerja dia bukan senang dan remeh dan saban hari terpaksa melayan kerenah orang bawah, orang atas orang luar (pelangan).

Hari ini seorang dari rakan sekerja pergi ke tempat pelanggan untuk membuat demo kepada mereka. Tetapi apa yang berlaku tidak seperti yang dirancangkan. Dia terpaksa menanggung malu dan salah (dari perspektif pelanggan) pihak lain kerana demo tidak berjaya. Bila dia balik ke pejabat, dia masih lagi tersengih-sengih. Jadi kami masih boleh berbincang untuk mencari punca masalah. Walaupun mulut dia bising dan suara dia cempreng, tapi itu langsung tak menganggu saya kerana dia tetap positif. Memang patut dia rasa marah kerana terpaksa menanggung malu atas salah orang lain (bukan saya), tapi dia berjaya kawal emosi dan tak melepaskan marahnya tak tentu hala.

Bila dia kata "Gua marah sangat ni!!" dia masih tersengih-sengih.

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki