Blog Widget by LinkWithin
No 1 Priority?

Dalam dua hari, ada dua orang yang mahu berjumpa. Soalan yang ditanyakan "What is your number 1 priority?" .. in life.

1. Freedom from financial pressure
2. More quality time with family / Less stress
3. Children Education
4. Better standard of living
5. Travel
6. Own business / self-employed
7. Early retirement with on going income
8. Helping others / charity

Malangnya, dalam sebegitu banyak jawapan, satu pun tidak mengena dengan apa yang aku mahu. Menurut mereka lagi, kemewahan bermaksud TIME+MONEY. Kita mesti ada kedua-duanya. Bila aku beritahu mereka, matlamat aku bukannya duit. Aku setuju dengan pendapat duit itu keperluan, tp jgn sekali-kali jadikan ia tujuan. Lagipun sekarang ini, waktu muda, memang waktu untuk berkerja. Seperti kata Shahnon Ahmad dalam Srengenge, hidup itu kerja dan kerja itu hidup.

Mereka kata, mereka hanya mahu 'simple life'. Mereka mahu lebih masa untuk keluarga. Tanpa mereka sedar, dalam mereka mengejar apa yang mereka panggil kemewahan iaitu DUIT dan MASA. Itulah juga yang mereka korbankan. Dan bilamana mereka telah dapat banyak DUIT (telah terganti malah berlipat ganda dari apa yang dikorbankan), adakah mereka akan berhenti dan menikmati MASA yang sepatutnya mereka nikmati? Duit itu, bolehkah membayar kembali masa bersama anak-anak ketika mereka membesar? Duit itu, bolehkah membayar kembali masa kehidupan normal manusia (kerja siang dan berehat malam)? Soalan ini timbul kerana mereka lazimnya 'mereka' berkerja normal waktu siang dan membina 'empayar perniagaan sendiri' malamnya.

Adakah orang yang telah berkerja bersungguh-sungguh untuk membina empayar perniagaan bila tiba satu hari mahu berhenti begitu saja? Lebih lama seseorang dalam bisnes, lebih banyak peluang bisnes akan terbuka. Relakah dia melihat saja DUIT itu pergi? REALITINYA, lebih banyak DUIT kita ada, lebih banyak masa kita perlukan untuk mengurus dan menjaganya. Dan manusia biasa yang tak berfikir jauh (betul-betul jauh), tak akan pernah rasa cukup dengan duit yang mereka ada. Berapa panjangkah umur kita untuk menikmati kemewahan yang ingin kita bina ini?

Orang-orang yang berfikir jauh (betul-betul jauh) berfikir begini:
petikan dari: http://tehranifaisal.blogspot.com

Sebagai orang Islam, dunia hanyalah tempat rehat menempah bekalan dan tempat berteduh membanyakkan amal.

Saya ingin mengingatkan mereka akan kematian kerana salah satu bahagian yang sering diabaikan oleh manusia moden ialah mereka akan mati, dan mati itu pasti maka kita tidak boleh berhujah dengan Tuhan kita terlupa hakikat ini. Malah mati itu sendiri satu dunia baru untuk membawa kita ke dunia lainnya.

Jadi persoalannya bagaimanakah kemewahan tadi, DUIT+MASA dapat kita kekalkan pada perjalanan paling akhir?

 

0 corat coret:


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki