Blog Widget by LinkWithin
Bidadari Paderi

Jangan jadi macam aku - aku telah terpedaya dengan tajuknya. Membaca tajuknya aku membayangkan cerita seperti Isabella (maaf, aku pernah kongsikan buku Isabella belum lagi bercerita tentangnya). Tetapi sinopsis yang buku ini memberitahu cerita ini berlatarkan masyarakat minangkabau sekitar tahun 1800-1830. Dan gambarnya ialah gambar lelaki berserban. Bila sebut Paderi kita terbayang lelaki berbaju labuh berwarna gelap, memegang senaskah Bible dan tasbih biji besar. Ia langsung merujuk kepada paderi Kristian. Namun, ada nota penerbit diletakkan di halaman awal buku ini

Kumpulan Paderi yang diceritakan di dalam novel ini merujuk kepada gerakan pembaharuan Islam yang berlangsung di Minangkabau, Sumatera Barat. Kumpulan pejuang Islam ini terkenal dalam sejarah Indonesia ketika zaman penajajahan Belanda sekitar 1800-an. Kata Paderi itu sendiri bermaksud golongan ulama.


Lama selepas membaca - lebih tepat ketika menulis ini, baru aku perasan yang refleksi putih lelaki menaiki kuda dengan pedang ditangan menyerupai rupa menumen Imam Bonjol yang terletak dihadapan MONAS (monumen nasional) Jakatra, Indonesia. Bezanya monumen Imam Bonjol tak menghunus pedang. Jadi apa kaitan Imam bonjol dengan buku Bidadari Paderi ni?

















Penjelasan gambar: Imam Bonjol ialah imej lelaki menaiki kuda, bukan motorsikal atau minah cun



Rupa-rupanya, Imam Bonjol adalah ketua gerakan paderi di Sumatera. Imam Bonjol memang tokoh terbilang di Indonesia. Salah satu jalan utama di Jakarta dan Kute, Bali juga dinamakan sempena namanya (kalau aku baca buku ni sebelum ke sana mesti aku dapat meresap semangat perjuangan Imam Bonjol ketika disitu hehe).

Biasa dengar pergerakan pembaharuan agama? Biasa dengar nama Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab? Biasa dengar gelaran wahabi? Okey, aku bukan kata gerakan Padri ni wahabi - siapalah aku nak melabel - sedangkan aku sendiri tak faham apa maksud wahabi tu. Yang biasa kita dengar 2-3 tahun kebelakangan ni, perkataan wahabi tu sering dikaitkan dengan pembaharuan agama Islam dan juga nama Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab. Aku sedikit terkejut (maafkanlah orang yang buta sejarah agama seperti aku). Aku terkejut kerana latar buku ini ialan tahun 1800-an, dua ratus tahun dibelakang kita. Tetapi konsep pembaharuan Islam dan nama Sheikh Muhammad bin Abdul Wahab tu baru 2-3 tahun kebelakangan ini digembar-gembur secara terbuka di sini.

Kisahnya

Tentang Jauhari yang jemu hidup miskin berangan-angan mahu mengubah nasib. Jauhari anak yatim piatu. Ayah dan ibunya mati dibunuh kerana membantu perjuangan gerakan Paderi. Waktu ini telah wujud perpecahan dalam masyarakat tradisional Minangkabau. Golongan adat dan golongan agama.

Dalam buku ini kita dapat melihat masyarakat minang yang kata adat. Ada beberapa kewajaran adat minang yang disinggung oleh penulis secara santai. Walaupun gerakan Paderi sangat kuat, mereka tidak membuang sepenuhnya adat yang mendarah daging dalam masyarakat mereka. Walaubagaimanapun, konflik tak dapat dielakkan. Namun begitu kedua-dua golongan akhirnya bersatu hati menentang Belanda. Di sinilah Jauhari tersepit dan keliru hala tuju hidup yang patut diambilnya.

Kalau nak dikata novel ini ialah kisah cinta pon boleh. Tetapi kisah cintanya tak memualkan. Yang lebih tertonjol ialah kisah perjuangan hidup, agama dan tanah air. Cuma kisah perbicaraan Jauhari saja yang aku rasa tak begitu kemas.


Antara Jauhari dan Minke(Bumi Manusia)

Jauhari membesar ketika Belanda baru menapak di Sumatera. Jauhari terlibat dalam perjuangan menghalang Belanda menakluki tanah Sumatera. Sebagai guru mengaji, Jauhari beragama dan berpegang kuat pada adat resam dan sopan santun selayaknya orang timur. Manakala Minke membesar di masa-masa terakhir Belanda akan meninggalkan Jawa. Minke terdidik dengan pendidikan Belanda. Minke bangga menjadi 'sebahagian' dari Belanda. Minke berjiwa liberal.

Ironinya, Jauhari berjuang bertitis darah menghalang penjajahan di buminya. Tetapi 200 tahun kemudian Minke (kalau boleh diibaratkan sebagai cucu cicitnya) meraikan penjajah di buminya.

 

7 corat coret:

Haikaliium said...

Lama x komen kat blog ko nie...
Kalau baca kesusahan perjuangan diorang, rasa takut pulak...rasa x layak nak masuk syurga...hmmm..

Haikaliium said...
This comment has been removed by the author.
sitinurulhawa said...

che din, maksud ko.. dah lama aku tak menulis kan? hehe

zaman tu pergerakan paderi jadi 'polis' tempatan. org kampung takut buat jahat sebab ada diaorg

Haikaliium said...

Bukan ko aje, semua pun sama, termasuk la aku...heheh.
Pejuang agama dulu orang hormat, sbb tu diorg ikut $ patuh... sekarang byk yg asyik nak bertelagah sesama sendiri...

Anonymous said...

Hi all. How are you?

Kembara Insan said...

good work

usus lengket said...

aku baru tah ada buku ini...


Aku Saya Ana Wo I

N3 Lepas-lepas

Jalan Pintas


Komen Terbaru

Peminat Aku

Yok ngeteh yok!!

Name :
Web URL :
Message :
:) :( :D :p :(( :)) :x

Bekas tapak kaki