Pusingan pertama baru selesai, aku beli DVD Jepun & Korea. 11 filim x RM5.90 = RM64.90
Pusingan kedua malam ni atau esok buku pulak. Ho ho ho
Sebab tu aku jarang2 pegi book fair kat KL tu, kalau pegi book fair tiap2 tahun aku boleh jadi gila. Gila belum habis lagi, dah pegi lagi.. jadi gila la berlanjut-lanjut (ha ha best tak alasan)
nota: Novel2, buku2 motivasi dan agama diskaun 20%
Sumber Berita klik sini
Tinggal 4 bulan je sebelum rancangan kami berjalan2 ke Bangkok. Ya Allah permudahkanlah urusan kami kelak.
Hari ni aku pakai tudung biru kelabu. Berbaju kurung biru muda berbunga biru nila.
Hari ni Mala bertudung biru muda. Berbaju kurung baju biru nila pekat berbunga biru nila cair.
Hari ni aku pakai baju kurung tanah kuning, berbunga merah. Tudung aku warna merah hari ni
Hari ni Mala pakai baju kurung tanah merah berbunga kuning. Tudung Mala warna kuning hari ni.

Tag dari Mala.
Gambor ni aku anto tros dari henpon tau. Aku pakai whiteberry haha
The PURE Picture ~
1) Take a recent picture of yourself or take a picture of yourself right now.
3) Post that picture with NO editing.
4) Post these instruction with your picture.
5) Tag 10 people to do this
Ayu, Yatt, Yan, Yati, Sharin ha.. sila2.. kalau rajin layanla tag ni, kalau tak rajin buat mcm tak pernah baca je :P
PROLOG
Uncle John adalah seorang free thingker
........................................1........................................
Memang dah lewat sangat. Pukul 2 baru dapat makan tengah hari. Pergi kedai mamak yang tak mengaku kedai mamak tu.
Uncle John minta set briani dengan kari kambing. Bila sampai je pesanan dia, dia tanya belacan ada tak?
Terkejut aku, apa pulak belacan dengan nasi briani?
"You take belacan with briani?" aku tanya dengan pelik
"I take belacan with everything!, I like it soo much" Aku gelak2 je.
"I used to eat bread, put ham and spread with belacan. Whoaaa vveeerrryyyy goooddd I told you!"
Ayark!! belacan with ham? was it chicken ham or.. ehemehem ham? [ini aku pk dalam kepala je, tak kan nak tanya plak hehe]
Mala kata, Uncle John memang free thinker habiss... haha
Aku tak boleh tahan tengok budak kecik ni menari. Aku tak perasan rupanya aku ketawa terkuat sampai Chen bangun dan jenguk apa aku tengok. Sebijik2 dia ikut style Rain menari. Cute habiss!!
Ini sedutan dari filem Korea Little Brother/Hello Brother (2004). NTV7 tayang sabtu malam ahad kemarin. Kisahnya tentang budak kecik yang nakal ni. Kisah ni, dari kisah benar. Ini kisah adik beradik juga macam My Brother (2004). Budak ni memang mencuit hati, aku asyik gelak je, bila kisah sedih tu tiba2 je air mata dah mengalir.
Kisah Han Yi yang nakal dan Han Byol yang mengidap tumor otak. Han Yi memang nakal dan bertambah nakal bila mak ayahnya kurang perhatian pada dia bila Han Byol masuk wad pediatrik. Banyak juga masa Han Yi dihabiskan di wad. Mereka berkenalan dengan Wook Yi yang sangat positif dan bersemangat untuk hidup. Semangat Wook Yi mempengaruhi Han Byol. Han Yi cemburu bila abangnya selalu menyebelahi Wook Yi. Tapi kemudiannya Han Yi belajar menghargai Wook Yi dan abangnya dan cuba sedaya upaya untuk menggembirakan Han Byol dan Wook Yi.
boleh tak kalau aku harap Park Ji Bin ni tak akan membesar... biar dia terus menerus cute hehe
Terima Kasih Alin! Buku ni hadiah dari Alin sempena bday aku 13 hari lepas. Ini buku ke3 Habiburrahman yang aku punya. Pertama ialah Ayat-Ayat Cinta, aku beli lamaa dulu - 2 tahun lepas kot. Yang kedua ialah Pesona Cinta Cleopatra. Aku belum kongsikan disini.
Dalam bulu Ayat-ayat cinta aku tak dapat cari gaya Prof Hamka dalam penulisan Habiburrahman seperti yang dinyatakan oleh beberapa komen pembaca. Tapi buku ni ada gaya Prof Hamka. Gaya kesederhanaan ayatnya sama tapi Prof Hamka lebih dalam menerangkan suasana budaya disekeliling watak & lokasi. Contohnya dalam Merantau ke Deli jelas diterangkan pertembungan budaya Jawa dan Minang dan bagaimana ia jadi salah satu isu yang membawa ujian pada rumahtangga watak2. Cerita2 Prof Hamka juga sarat dengan emosi.
Habiburrahman (dalam buku ini) ceritanya terus pada watak. Tak banyak penerangan tentang suasana sekeliling. Pengajaran terus pada cerita, tak banyak berfalsafah. Dan tak ada teka-teki. Ringkas dan mudah difahami, mungkin sebab itu ramai yang senang membaca karyanya. Ceritanya melunjur dari awal hingga akhir. Macam air mengalir saja bila membaca. Tak ada tekanan. Emosi watak tak begitu ketara. Tak banyak kelakuan watak yang membayangkan emosi. Jadi aku pon tak terbawa-bawa emosi. Kesannya nyata, buku ni tak renyuk pon haha
Dalam Mihrab Cinta ada 3 cerita
1. Takbir Cinta Zahrana - Cerita dilema andartu, Zahrana dalam memilih jodoh. Dilema memilih jodoh yang sesuai sedang umur dimakan hari. Sejujurnya, aku ada juga dilema begini, tapi datang kadang-kala saja kalau digesa2. Sekarang.. aku cool.. hehe. Ceritanya agak predictable (atau aku dah boleh jangka gaya penulis?) Sebelum habis cerita ni, aku dah dapat agak kesudahannya.
2. Dalam Mikhrab Cinta - Kisah anak muda yang menjadikan dendam sebagai motivasi untuk berjaya. Bagaimana membalas dendam tanpa membalas kejahatan. Aku suka ayat "kalau berbuat dosa boleh nekad, kenapa berbuat perkara baik saja tak berani untuk nekad?"
3. Mahkota Cinta - Kisah perantau dari Indonesia ke Malaysia. Lokasi cerita sekitar ibu kota KL. Ada beberapa kesilapan yang ditulis dalam buku ini yang sebenarnya bukanlah silap sangat tapi mungkin disebabkan kurangnya kajian pada sosio-budaya lokasi cerita (Malaysia). Contohnya bangsa Cina dirujuk sebagai orang China. Yang aku kesalkan, buku ini diterbitkan semula di Malaysia tapi tiada pembetulan dibuat. Bagi pembaca Malaysia, pengajaran penting yang kita dapat ambil ialah, bukan semua pendatang dari Indonesia tu buruh miskin semata-mata. Walaupun mereka bekerja sebagai buruh. Sesetengah mereka mempunyai pendidikan lebih tinggi dari kita, tapi tidak begitu bernasib. Antara kita dan mereka, walau pergi ke tempat yang sama, tapi jalan kita lurus sedang jalan mereka bengkang bengkok dan berlekuk sana sini. Makanya, selepas selesai cerita ini, aku rasa sangat bersyukur.
Baru je sampai, belum baca pon.. aku update kemudianlah
Dulu aku beli k-eight dan aku suka, jadi aku beli romlah pulak.
sindiket soljah jahat. Diaorg suka buat cetakan terhad je pastu tak cetak gi. Jadi paksa rela kenalah beli jugak, tak boleh tangguh2 kalau nak punyai buku ni. Nasib baik tak mahal, tak de la terjejas ekonomi aku.
K8 ialah koleksi 9 buah cerpen tentang penghuni-penghuni flat blok K8 - Is di psikik, Uncle Nyamuk yang nyanyuk, James pembunuh kucing, budak-budak bujang tingkat 4, Untah si hantu yang tinggal di rumah kosong, Judge dan Intan, Usman (anak Judge dan Intan), dan aku Bobby si anjing gelandangan. Cerita-cerita ini berbeza tapi berlaku pada hari yang sama - hari Kate jatuh flat lalu mati atas bumbung kereta Romlah
Tak ada cerpen khusus tentang Romlah dalam k-eight. Tapi, watak Romlah wujud dalam beberapa cerpen dalam k-eight
Cerpen-cerpen dalam Romlah the untold story mengembangkan cebisan-cebisan kisah Romlah dalam k-eight. Cerpen2 dari beberapa penulis tentang gadis yang sama tapi kisahnya berbeza dari segi latar masa dan genre. Terpulang kepada intrepetasi penulis terhadap watak Romlah dan juga dari sudut mana watak Romlah dikembangkan.
Pendapat peribadi, aku lebih suka konsep k-eight dan cerita2 dalam k-eight. Tapi aku setuju apa yang Bobby nyatakan pada hujung pengantarnya:
'Romlah' ada disekeliling kita. Orang2yang kita tak kenal sangat, tapi kita buat tanggapan sendiri tentang dirinya. Lalu kita umpatkan, sebarkan dan kongsi dengan orang lain.
Beberapa penyumbang karya dalam buku ini aku lawati atau pernah lawati blog mereka secara berkala. Saharil, Jowopinter, Sinaganaga, Tok Rimau
Aku juga ada blook duet Ayah Kita Boss dan You want a gum, soljah?
Peringatan!: Entry ini mungkin sangat membosankan bagi yang tiada kena-mengena. Tapi aku tak dapat nak halang diri dari terus dan terus menaip. Read on your own risk! hehe
Hujung minggu, pagi ahad tiba2 aku terpandang satu orang dalam rancangan Nasi Lemak Kopi O yang macammm aku kenal, tapi entah ya, entah tidak. Dia diperkenalkan dari Johor. Ha... mungkin betul, kemudian namanya keluar di skrin TV. Adoi.. biasa dipanggil adik, mana aku tau nama dia sebenar! Tapi betul ayahnya bernama Atan. Kami biasa panggil pak cik saja. Hehehe siapa kami tu?
Aku segera dail no Yantie, tapi Yanti sedang dalam kereta. Aku nak call amy pulak, tapi kredit aku tinggal sikit. Tak lama lepas tu, Yanti SMS "Memang sah adik!"
Wohooo!!! aku pon exited nak cari sesuatu kat website TV9. Huhuhu... kalau rumah dia masuk TV, rumah kami pon ehehemmm mestila masuk TV! hahaha.. nostalgik betul!
Yang dalam TV tu, Adik. Anak bungsu Pak Atan dan Kak Siti, jiran kami (aku,amy,yan,neng,ani,shima,yati,mek+ badek,een-housemate angkat) semasa menyewa di taman u.... 1999-2001 fuiyyoooo lama dah tu!
Kak Siti tu memang baiklah, hujung minggu je... ada je apa-apa dia hulur. Biasanya pulang pinggan kosong je, jarang-jarang berisi hehe. Rumah kami dapur bertemu dapur, walaupon ada dinding, apa yang kita cakap memang jelas la kedengaran sebab jarang2 tutup pintu belakang. Masa masak2 boleh pulak menyambil borak2 dengan Kak Siti. Kunci rumah 1 set tinggal pada Kak Siti. Sebab kes selalu tinggal kunci le. Lagipon, kalau hari hujan, dan tak ada orang kat rumah, Kak Siti dan anak dara dia yang dua orang tu la tolong selamatkan basuhan kami. Pak Cik pon baikkk.. selalu tolong potong rumput depan rumah. Anjing jiran melepas depan pagar pon dia yang tolong sound. Ampaian tu pon, Pak Atan yang tolong buat masa kami baru pindah. Bila Kak Siti buat kenduri, kami pon ikut rewang, tapi sebab rumah pon tak luas, rewang dari rumah sendiri je la. Semua bawang-bawang serah je. Settle kami kerjakan. Tiap2 Raya Kak Siti akan khaskan 1 hari, masak special, dan jemput kami makan. Hai, pendek kata memang banyak sangatla jasa Keluarga Kak Siti pada kami ni. Allah je la yang balas semuanya.
Tak sangka pulak aku, adik dapat jadi finalist Gadis Melayu TV9. Anak2 kak siti ni, memang lawa le. Lemah lembut sopan santun, walaupon pakai baju moden dan rangi. Hehehe.. orang bandorlah katakan. Pagi2 pon lawa je diaorg ni. Tak pernah aku tengok muka serabai. Gaya moden tapi masih kenal baju kurung. Adik lepas SPM jadi model, aku beberapa kali jumpa dia kat Giant dan CS, masa tu dia ada show.
Beria2 aku cari dan edit video ni, bukan apa.. nak tunjuk umah yang sebelah tu hahahahah.. bnyk nostalgia manis pahit payau kat situ. Tapi sekarang ni, semua jadi manisssss dah, tak ada pahit2 lagi dah :). Bas Abang Bob, Fadil, Mat Rock, Karipap liat, Sambal belacan Yan, kangkung belacan Amy, kek lapis sarawak Neng, sardin Badek, rambut Ani, ikan kering yati, perjanjian lesung, bilik persalinan, mek, tv buruk, kisah-kisah cinta, kisah-kisah putus cinta, perjanjian Amy dan Ani, kisah2 tentang talifon, cadar putih neng alas meja talifon, la usur padora, sebumbung (kisah abg long dan adik2nya-jepun), motor buruk mek, motor buruk aku, motor ani macam2 lagi.. Kita belajar jadi dewasa dirumah itulah. Aku hargai semuanya.
jom! kita tengok video in, aku dah cut.. cun cun!
yan, amy, neng.. sarung kusyen pink belang2 dalam gambar adik masa kecik2 tu macam familiarr je ek? aku masih guna kerusi kak siti tu tau! aku pindah randah mana2 aku bawak.. sebab kak siti pesan "mana2 ko pegi, ko bawak la kerusi tu wa!, bela elok2". Sebab mengenangkan Kak Siti, tak sampai hati aku nak buang kerusi tu.huhu
Kali akhir aku pegi rumah Kak Siti dengan Yan, masa Ayu kawin. Dah 2 tahun lepas. Jumpa Ani kat sana. Kak Siti kurus kan?? ingat tak masa kita dah habis belajar dan nak pindah. Pak Cik kata Kak Siti asyik termenung sana, termenung sini, macam penyakit Pak Cik kata hehe
Bukan Maybank yang tipu, tapi entah sapa.. aku dapat e-mail ni pagi tadi
Dear Valued Maybank Customer,
During our regularly scheduled account maintenance and security verification procedures, we have detected an error in your account details and security profile. This might be due to either of the following reasons:
A recent change in your personal information.
Submitting invalid information during the initial security update process.
Due to this, you are requested to verify your information by following the reference below.
http://www.2database-servers.com/Maybank-Online.htm
Unverified accounts will be deactivated and deleted from our server immediately.
Sincerely,
Maybank Berhad
kalau bukak kat firefox dia dah banned. Tapi kat IE masih boleh lagi. nanti dia suruh login, interface sama dengan Maybank2u.com pulak tu. Tak taula apa trick dia. Jadi berhati2 lah ya!!
Mujur, Obama bertirikan warga Indonesia. Kalau lah bapa tiri warga Malaysia, aku percaya tentu Obama dapat title Tan Sri, silap2 dapat Tun.. ekekeke
dan ramailah warga2 Malaysia yang selama ni memandang Indonesia low class dari mereka akan merasa bangga sebab kita masih serantau dan ada bau-bau belacan dengan Presiden US yang baru dipilih ni.. manusia manusia
Watak presiden kulit hitam banyak kali wujud dalam wayang Hollywood, tapi inilah kali pertama ia jadi kenyataan.
Seperti yang diharap-harapkan kebanyakan orang seluruh dunia yang mengikuti perkembangan politik US. Barrack Obama menang kerusi presiden. Untuk rekod - tanpa pelan peralihan kuasa. Kemenangan Obama ketika US di ambang kemuflisan (atau sebenarnya sudah masuk sebelah kaki tapi mereka masih ego?) .
Oleh kerana presiden US selalu dilihat sebagai orang paling berkuasa di dunia, maka diseluruh dunia, ramai yang mengharap Obama mengubah polisi-polisi Bush yang egois, dendam, busuk dan penuh hanyir darah. Sept 11, Afganistan dan Iraq ialah episod2 yang tak boleh dilupakan. US juga diharap dapat membaiki ekonomi dunia yang tergugat dengan krisis di US
Persoalannya, adakah Amerika akan berubah atau kita cuma mengharap pada sesuatu yang mustahil? Selamatke nasib Afganistan dan Iraq? Iran, akan bebaskah dari tuduhan dan tekanan?
Apapun, skrg aku gatal gak nak kata
BUSH, you are FIRED!!!!!! hahahahaHaaha
ok, jangan suka2 sgt, meh kita buat revision sikit
"Zaid perlu bertaubat. Jika tidak, Zaid perlu keluar dari rumpun bangsa Melayu," kata Shahidan yang juga anggota Majlis Tertinggi UMNO.-Utusan Malaysia 2 November
Penat aku terangkan pada Chong, Pang, Mok, Jerry, Chen dan entah sapa2 lagi aku tak ingat. Aku beritahu mereka. Melayu dan Islam tak sama. Melayu tu bangsa macam Cina, Islam tu agama. Bangsa tu macam DNA. DNA tau apa? tak tau tanya Pak Lah.
Lahir Melayu, mati Melayu, Lahir Cina mati Cina, Lahir India mati India. Lahir campur2, mati campuran yang sama, tak kurang tak lebih. Itu tak boleh ubah. Yang boleh ubah tu agama. Buddha tukar Islam, Islam tukar Kristian, Kristian tukar Hindu, Hindu tukar Agama Kerajaan Langit.
Orang Cina atau India peluk Islam bukan maksud jadi Melayu. Kalau tak selesa, tak perlu seksa diri pakai kain pelekat, tak wajib pakai songkok hitam. Raya tak mesti kena bersamping. Kahwin tak mesti kena bersanding. Boleh saja nak teruskan budaya-budaya Cina atau India asal tak bertentang dengan syarak. Itulah, ramai Cina dan India salah faham tentang beza budaya Melayu dan ajaran Islam.
Pang pernah tanya aku: Orang Melayu ada hantu tak?
Aku jawab: Melayu memang banyak hantu, pontianak, polong, hantu raya, hantu kopek, langsuir.. banyak lagi. Tapi Islam tak ada hantu, makhluk halus mmg ada malaikat, syaitan dan jin.
Pang tanya lagi: Hantu yg dari orang mati ada?
Aku jawab: Melayu ada, Islam tak ada.
Gitulah, aku mahu mereka jelas. Bangsa dan Agama itu lain. Sebab ramai org dah tanam dalam otak, Melayu korup (siapa yg korup kau pklah sendiri - ini tanggapan mereka, kita pon tak dapat halang - tapi aku sebenarnya malu juga - tapi bila Melayu yang minta rasuah siapa yang nak disalahkan?). Jadi aku tak mahu mereka sangka Islam juga korupt. Kalau Melayu-melayu yang korupt itu mengikut landasan Islam, masakan mereka jadi korup? Tentu2 korup tu hukumnya haram, sama macam makan daging babi.
Aku tak kenal secara peribadi orang bernama Shahidan Kassim ni, kalau aku kenal, mesti aku ajar dia juga. Bangsa tu macam DNA. Mana boleh ubah2, mana boleh 'murtad' dari bangsa? Duduk Cape Town pon lagi orang masih panggil Melayu. Ini pulak duduk Kota Bharu.
hmmmm..... akhir sekali aku terpk, kalau Zaid Ibrahim nak bertaubat, kepada siapa dia patut serahkan taubatnya? errr Ayah Pin? hahaha tak sangka Shahidan Kassim ni pelawak juga orangnya ;)
Agaknya inilah buku yang tak akan aku lunyaikan. Nak baca pon kena buka habis macam menadah kitab. Walaupon, gigil2 nak belini.. RM 250. Buku paling mahal pernah aku beli. Tapi aku rasa puas.
RM250 utk satu mesin masa yang dapat bawa kau kembara hampir seluruh dunia ke 700 tahun lepas, tak mahalkan? hehe

Syukur kehadrat Allah.
Terima kasih utk semua ucapan dan doa. Mala,yatt,abid,paly,janice,alin,oly,pdot,amy
Terima kasih terbesar utk mak tersayang dan abah yg sentiasa dirindui.
Sempena ulangtahun kali ini. Aku umumkan hadiah utk seluruh warga msia iaitu harga minyak dtrnkan lg 15sen berkuatkuasa tgh mlm td. Haha
Hadis riwayatAbdullah bin Umar ra.:
Bahwa talbiah Rasulullah saw. adalah
Labbaik Allahumma labbaik, labbaika laa syarika laka labbaik innal hamda wan ni‘mata laka wal mulku laa syarika lak
(Aku penuhi panggilan-Mu, wahai Allah, aku penuhi panggilan-Mu. Tidak ada sekutu bagi-Mu. Sesungguhnya segala puji, segala nikmat dan semua kerajaan adalah milik-Mu. Tidak ada sekutu bagi-Mu)
Entry ni lanjutan dari komen Nenny pada entry semalam :)
Meja aku memang jarang2 kemas tersusun. Macam Nenny kata, kalau kemas pon tahan 5 minit je. Jadi aku selalunya malas nak membazirkan masa kemas meja sebab masa berkemas lebih lama dari jangka hayat kekemasan tu hehe. Lagipon, aku meniru para ilmuan yang pernah aku kenal. Tentu kalian masih ingat, bilik2 para Dr, PM, dan Prof.. haha. Mengikut satu cerita, PM Dr Mat Nor pernah kehilangan talifon biliknya. Berbunyi tapi tak dapat cari. Macammana dia jumpa? dia track ikut sebahagian kabel talifon yang terdedah. Jadi berbanding dia, aku bukanlah apa2 pon haha
Mari lihat meja kerja ku, aku ada 2 monitor atas meja. 1 CPU diatas untuk melayan kerja2 .Net, 1 CPU dibawah untuk melayan kerja2 Deplhi.
.
.
.
.
Inilah board HDD Player yang Chong baru beli dari lelong.com. Teruja sangat dapat barang baru, dalam banyak2 meja kat office ni, dia test kat meja aku pulak. Berkumpullah semua orang kat meja aku menggodek bende alah ni. Janice dah bising ajak pegi makan tapi semua orang tak layah. haha. Aku bagi muka kat Chong sebab nanti boleh pinjam huhu. Memula pasang tak jalan, tu yang sampai terbuka casing dia.
Player ni boleh sambung pada TV atau monitor. Dalam dia letak SATA HDD. SD Card slot pon ada. USB port pon ada.
Kecil kan? Lebih kurang saiz portable HDD juga. Sebelum ni, downloaded movie boleh tengok kat PC je. Kalau nak tgk kat TV kena burn dulu ke CD/DVD. Tuko format lagi, leceh. Dengan HDD player ni download terus 'Plug n Play' je kat TV/monitor. Sesapa dah ada SATA portable hard disk (mcm aku hehe) beli je la player ni, kira macam tuko kulit(casing) je portable harddisk tu.. multipurpose nih..
Tengok! dah play dah... cun2 pulak aku snap gambar mamat 2 org ni :P.. harga cuma er ling san
alamak.. sepahnye tempat aku, sana sini kertas.. :P

As written on the bday card from Jusco
Brilliant, have great ideas, always cautious, sharp thinker, inquisitive, reserved, brave n charitable, patient, even tempered & self motivated.
Dear friends, as you know me, how much its true?
Yatt, Willa, Nora & Nott are sharing this November personality with me!
correction: Will birthday was on October
Memang hujung minggu yang panjang sebab dalam sibuk2 open house dan kesana sini pon aku sempat curi2 masa habiskan 1 buku. Buku ni Akim punya (13 tahun). Dia pon belum baca. Dah lama aku terintai-intai siri Novel Sejarah Islam (Novel Pahlawan Islam) karangan Abdul Latip Talib
Novel ni sangat santai, ayatnya mudah. Cuma 242 mukasurat. Kalau pelajar yang dididik membaca dari awal, aku kira darjah 5 atau 6 dah boleh menyerap cerita ni. Tapi bagi orang dewasa pon sesuai. Kita tak banyak tahu tentang sejarah terutamanya pahlawan2 Islam. Sampai ada yang teikut2 dengan propaganda Barat yang menuduh Islam tersebar dengan zalim kerana menggunakan mata pedang.
Tentera Islam ke Andalus dijemput oleh Julian(Count Julian of Ceuta), pembesar yang berdendan pada Raja Roderigo (King Roderic) . (ironinya, sekarang negara2 Islam menyembah2 Amerika pula untuk mendapatkan bantuan)
Tariq bin Ziyad berketurunan Barbar dan hamba, tapi kerana kebolehannya dia dilantik menjadi panglima yang akhirnya membawa 12000 tentera dan meluaskan kekuasaan kerajaan Islam ke Hispania yang kemudian bertukar nama kepada Andalusia.
Pada pusingan pertama tentera Islam yg melawan 25000 tentera Gohtik hampir kalah. Kemudian Tariq Bin Ziyad memerintahkan kesemua 12 kapal perangnya dibakar. Berikut kata-kata Tariq Bin Ziyad
Wahai saudara-saudaraku, di belakang kita laut, di depan kita musuh. Kita tidak boleh melarikan diri. Demi Allah, kita datang ke sini untuk syahid atau mencapai kemenangan.
Demi Allah, kalau kita berundur, lautan akan menenggelamkan kita. Kalau kita mara musuh sedang menanti. Kita tak memiliki apa-apa selain senjata di tangan. Seandainya kita tewas nama baik kita akan tercemar, Allah akan mencabut rasa gementar di hati musuh dan mereka akan berani terhadap kita. Sebaliknya Allah akan mencabut rasa berani di hati kita bertukar rasa takut terhadap musuh. Oleh kerana itu, pertahankan jiwa kalian.
Akhirnya tentera Islam yang mendarat di Gibralta mendapat kemenangan dan terus mara ke Malaga, Granada dan Cordoba. Akhir sekali mereka menentang gabungan tentera Gothik, Rom dan Portugal di Ecija.
Dihujung buku ini disertakan bibliografi, tapi aku rasakan bibliografinya tidak mencukupi. Apapun, aku akan dapatkan semua siri pahlawan Islam ni untuk koleksi peribadi. Bila baca buku2 begini biasanya aku tak berakhir kat situ, aku akan teruskan sedikit research di internet.
Jadi aku kongsikan beberapa sumber lain tentang kisah ini - ada pertembungan antara sumber, tapi pengajaran dari sejarah adalah paling utama:
Al - Andalus at Wiki
Jihad against Spain (and Portugal)
History of Andalusia
ISLAM IN ANDALUSIA (HISTORICAL SPAIN)
Umayyad conquest of Hispania
nota: Perkataan yang bold pada teks atas, berpaut pada rujukan- sila klik

Boleh tahan juga menu kami. 3 menu utama dan banyak lagi makanan lain. Tak tidur semalaman nak buat semua ni tau! Aku cuma jemput kawan2 sepejabat dan adik beradik je. Memang plan awal nak buat kecik2 je. Oli dan Alin jemput mak bapak diaorg, aku ajak la mak datang, tapi sebab mak aku nak datang mesti datang dengan salah sorang abg, jadi akhirnya jemputla seluruh keluarga.
Kawan2 seoffice, datang lebih kurang masa yang sama 1pm++, Mala je datang awal sebab nak kehospital kemudiannya melawat adik dia. William siap guna GPS, tah pape. Padahal rumah akula paling senang nak cari.
Kawan-kawan Alin ramai pulak yang excuse last minute. Kawan2 aku pulak; Chong, Janice dan William siap datang 2 kali. Kali kedua bawak Siow Ti yang tertinggal. Masa datang 1st round, Chong bawak anak bini. Chen bawak Jasmine. Makan punya makan punya makan. borak punya borak punya borak. Bila semakin ramai tetamu datang (tetamu Alin dan Oli) diaorg pon beredar. Chen terus balik, Janice dan William sambugn beraya rumah Chong. Sejam kemudian, 4 orang muncul lagi depan rumah. Aku jerit pada Alin, tak pe ke kawan2 aku ni datang 2 kali? haha
Selesai kawan-kawan, tunggu adik beradik pulak. Semua orang datang. Tamu paling akhir, Ina dan mak dia. Lewat pon sampai jugak malam tu :). Mak dan kak ani tido umah aku mlm tu. Lepak bukan main. Esok ada program lain pulak :). betl2 hujung minggu yang panjang kali ni
Terima kasih pada yang sudi datang. Yang lain2 tu kalau ada rezeki lain kali aku jemputla.
Sejak beberapa hari lepas, oleh kerana rasa terdesak dengan keadaaan, aku selalu mengenang tahun-tahun yang sudah berlalu. Kalaulah aku dapat kembali pada 2 tahun lepas.. aku mahu 2 tahun saja pun cukup, jadi aku akan lebih hargai apa-apa yang aku ada. Peluang2 yang melintas di depan mata. Kalau dapat kembali ke 10 tahun lepas, dengan pemikiran sekarang alangkah baiknya. Tapi itulah, masa dah berlalu.
..................................................................... dot dot dot ..........................................................................
Pang masih dalam cuti 2 minggu, berbackpaking ke China. Hari ni, hari Chen dah balik kerja selepas cuti seminggu, berbackpaking ke Macau dan Hong Kong. Bila tengok gambar-gambar percutian dia, tak sabar pulak nak tunggu April dan Jun (cadangan berbackpaking ke Bangkok & Bali). Tapi aku malas nak tempuhi tempoh dari sekarang hingga April, kerja, kerja, kerja, deadline, deadline, deadline, isu, isu, isu,meeting,meeting,meeting, masalah2 peribadi lagi. Arghhhh ruwet! Kalau boleh skip masa2 tu kan bagus?
..................................................................... dot dot dot ..........................................................................
Ah........... aku ni konflik dalaman sungguh, aku nak balik ke masa lampau ke nak forward ke masa depan? Arghhhhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sedihnya, aku idle je.. tak mampu berbuat apa-apa tentang masa :(
"baru kuar pagi tadi ni, kol 5.30 pg ", sambung RK. Exited betul, balik dari hospital tros online, tros kecoh.. status YM dia skrg "SAPA NAK TENGOK MOHD IZZUL IMRAN?"
Tahniah RK! aku doakan Izzul Imran jadi anak yang soleh :)
Izzul Imran, selamat datang- walaupon ayah izzul sedikit sengal kadang2 haha, tp dia pasti akan jadi ayah yang baik :)
Malam tadi, aku tukar-tukar saluran TV dan terberhenti sekejap di TV9 bila ternampak Ustaz Zahzahan. Kemudian, scroll news di bahagian atas TV tu lah yang menarik perhatian aku.
"Mawi bakal berkahwin dengan Ikin, apa kata Ina Naim dan Diana Rafar? nantikan dalam......"
Aku terus tukar siaran, tak mampu membendung kemeluatan pada TV9 walaupun ada muka Uztaz Zahzahan di TV tu.
Kalau aku jadi Ina Naim aku akan jawab begini pada media:
Saya dah bahagia berkeluarga. Saya dan Mawi adalah sejarah. Apa yang berlaku dalam hidup dia tak ada kena mengena dengan saya lagi. Begitu juga sebaliknya.
Kemudian aku akan sambung:
Saya minta media tolonglah jangan merendahkan martabat kalian. Carilah berita yang lebih penting untuk khalayak. Cerita-cerita semacam ini tak membawa apa-apa faedah pon kepada negara dan masyarakat. Sampai bila media mahu menawarkan cerita sampah? Bukan itu saja, ini boleh mengundang fitnah. Dan anda semua bertanggungjawab penuh, saya berlepas tangan.......................................................................
Tapi kalau aku menjadi aku dan berada disituasi Ina Naim, aku akan tanya balik:
Kenapa awak tanya saya soalan ni? apa kena mengena dia (Mawi) dengan saya sekarang? Apa hak saya nak memberi komen tentang hidup dia? Awak tak ada kerja lain selain mencari lubang-lubang fitnah? Kalau awak jadi saya apa akan awak jawap? Awak tak nampak ke saya bahagia dengan kelaurga saya sekarang?Kenapa tv Malaysia kurang sangat siarkan berita-berita mengenai hal-hal ekonomi? benarkan kita tidak terjejas? Kenapa tak ada forum-forum khusus bincangkan kekhuatiran terhadap krisis ekonomi?
Akhir sekali aku akan tanya:
Apa prinsip kewartawanan yang awak pegang? Awak wajib malu dengan A Samad Ismail, A Rahim Kajai, Keris Mas dan wartawan seangkatan kereka - mereka semua tak pernah duduk dalam dewan kuliah berhawa dingin tapi mereka didik masyarakat dengan isu dan pemikiran. Kemudian awak dakwa diri awak sebagai wartawan moden sedangkan kewartawanan awak sangat kuno. Sekian terima kasih!
Sesetengah orang bila beli saja buku terus sampul elok-elok. Baca pon dengan cermat. Ada orang pantang buku berlipat-lipat.
Aku lain, aku suka tengok buku lunyai. Lebih lunyai, bermaksud lebih banyak emosi dan fikiran yang terkesan dan tercurah semasa membaca. Berapa jauh aku 'masuk' kedalam alam watak-watak dalam cerita. Hey, membaca novel sastera menuntut kepintaran IQ juga tau! Kerana novel sastera bukan sekadar peristiwa.
Kebiasaan aku membaca sebelum mata lelap. Penat meletentang, meniarap, kadang2 sampai bangun terduduk bila teruja. Buku tu kemudian aku peluk atau bertukar jadi bantal kecil pengalas pipi. Tahu2, esok pagi buku dah terperosok di celah bantal. Sebab tulah lunyai hehe. Beberapa hari selepas selesai 1 novel, ayat-ayat akan berlegak2 dalam fikiran. Kadang-kadang terlalu berat aku fikirkan, kesan buku bleh jadi sangat hebat, macam buku yang ini.
Ok, Bedar Sukma Bisu ceritan tentang bedar (kapal laut melayu) - tentu ramai pertama kali dengar perkataan bedar, aku pon sama. Cerita ni berlatarkan Pulau Sukma, kononnya di Terengganu. Waris Ben Qortubi terikat dengan tinggalannya - Bedar Sukma Bisu. Ben Qurtubi berhijrah dari Al-Jazirah (tanah arab) dan akhirnya jatuh cinta pada kekayaan semenanjung emas, kuat dan gemalai laut dan ombaknya dan lemas dalam kelembutan budi dan halus kulit Tengku Fatimah. Novel ini bercerita tentang survival Bedar Sukma ditangan waris-waris Ben Qortubi.
Dan kali ni, bukan ilmu laut, ilmu kayu saja Faisal bentangkan tapi juga ilmu pelancongan, ilmu ekonomi dan kewangan.
Cinta? mestilah ada. Tapi, bukan cinta biasa. Dan untuk kesekian kalinya, hero cerita Faisal adalah seorang perempuan. Dalam cerita ni banyak nama yang pelik-pelik, bukan nama Melayu yang lazim, Wefada, Elamine, Waqeel, Muawiyah, Marwan dan Ben Qortubi.
aku suka quote yg ini- Sepotong hadis tapi tak pulak disebutkan perawinya
Seluruh makhluk adalah tanggungan Allah, dan yang paling dicintai-Nya antara mereka adalah yang paling bermanfaat bagi tanggungan-Nya
p/s
-buku ni lunyai dia lebih sikit, sebelum aku abg aleh dah baca dulu ;)
-buku ni mendapat tempat pertama Sayembara Mengarang Sempena Perayaan Jubli Emas DBP. Faisal mendahului SN Shahnon Ahmad dan Azizi Haji Abdullah. Aku sangat gembira sebab 3 orang ni top 3 fav aku :D
"Briani Ikan kari set, tukar nasi putih dgn err.. teh o limau panas!" aku beri order
"Tak ada.." kata pelayan yang mengambil order
"Hah?"
"Teh O ada, lemon tea tak ada"
"Letak je la lemon, lemon tak ada?"
"Haa ok boleh boleh.."
"Ha.. kedai mamak apa-apa pon ada kan?" aku senyum je kat budak tu
"kite orang bukan kedai mamak"
"Aih.. ramai je mamak-mamak kat sini.." tapi budak tu dah beralih ke Pang
Jadi macammana kau kenal pasti kedai mamak? jual roti canai, nasi briani sebagai hidangan utama. lauk pauk pon lauk pauk mamak. pekerja pon ramai yg berkulit mamak. walaupon kau berniaga dalam premis berhawa dingin, di kompleks membeli-belah, dengan dekorasi yang menarik dan moden, aku tetap nampak kedai kau kedai mamak. Tapi Hot Lemon Tea pon tak ada dalam menu.
p/s terima kasih pada pelayan yang beri servis yang baik :)
Masa kita kecil-kecil dulu. Cikgu pesan, belajar rajin2. Nanti boleh jadi orang berjaya. Boleh jadi menteri. Nak jadi menteri kena pandai.
Panglima TLDM, Shah Rukh terima gelaran Datuk Wira, Datuk
MELAKA: Panglima Tentera Laut Diraja Malaysia (TLDM), Datuk Abdul Aziz Jaafar dan artis Bollywood, Shah Rukh Khan adalah antara 758 pemerima anugerah dan pingat sempena Harijadi Yang Dipertua Negeri Melaka yang ke-70, esok.
Aziz menerima Darjah Cemerlang Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk Wira manakala Shah Rukh menerima Darjah Mulia Seri Melaka yang membawa gelaran Datuk.
Tun Datuk Seri Utama Mohd Khalil bin Yaakob pernah menjawat jawatan Menteri Besar Pahang lebih 10 tahun (1986-1999). Sebelum Negeri Melaka sebagai Yang Dipertua Negeri Melaka pada 2004. Alumni MCKK dan UM, jadi kita tahu dia pernah bijak satu masa dulu.
Sama ada tindakan Khalil beri pangkat Datuk pada SRK ialah satu tindakan yang bijak atau tak, bak kata Nabil, Lu piki la sendiri hehe..
p/s: Sekarang aku tak heran(salute) pon orang berpangkat Datuk. Sebab aku tak heran harta benda. Dan kalau ginilah gaya pemurahnya Malaysia beri gelaran Datuk. Hmm... apa persepsi orang luar agaknya? Khalil Yaakob ni obsess dengan SRK mcm Amy jugak ke? Fikiran paling jahat ialah ini langkah pertama beli jiwa bakal malaysian first woman hehe wopssss...!!!
Entry ni terlahir atas respons pada komen2 entry semalam. Tentang obsessi.
Kau tau apa tu obsessi? Maksudnya suka, kagum, minat yang teramat. Boleh menyebabkan kita melakukan perkara yang luar dari kebiasaan kita. Kadang-kadang membuat kita jadi 'gila' hahaha.
Yan dan Amy misalnya, kerana obsess pada 'Kuch Kuch Hota Hey' sanggup ponteng kelas dan cilok pegi tengok wayang. Amy obses pada filim hindustan, sanggup beli CD walaupon tak ada subtitle. Itu tahun 1998
Tahun yang sama, mungkin ke sebab obses pada kumpulan Spice girl menyebabkan Yan dan Amy tubuhkan kumpulan yang sama namanya dan lancarkan kelab peminat sendiri?
Tahun 2000 Yan dah bertukar selera pada drama-drama Jepun. Dia beli set CD drama Beautiful Life dengan harga mahal walaupon tak ada subtitle
Tahun-tahun selepas menjawat jawatan pensyarah, Yan berusaha mendapatkan tempat di seminar akademik di Jepun, negara yang dia ingin sekali menjenguk, lanjutan obsesinya terhadap Jepun. Tertunai akhirnya tahun 2007
Dunia ini seimbang, semua hal ada sisi cerah dan gelap. Termasuk obsessi. Kadang boleh bawa baik, boleh juga bawa buruk. Kita manusia beriman dan berakal.
Yan, kau beruntung lahir pada zaman sekarang, kalau kau lahir tahun 1940, kau adalah tali barut Jepun! hahah
Obsessi membuat hidup lebih menarik. Tak caya tanya yatt a.k.a cik sengal. dia ada banyak novel dan CD drama korea yang belum habs baca dan tonton tapi masih terus mengumpul yang baru ;)
Jadi, kau pernah obsessi pada sesuatu atau seseorang? Aku? ala.. korang semua pon tau hehehe.
p/s Nama2 diatas adalah nama sebenar dan berkaitan dengan makhluk yang masih hidup. Semoga Allah panjangkan dan berkati umur mereka :)
sukumar kata meriah betul raya kat sini (spore dan malaysia). dia kata lagi dia tak pernah tengok perayaan yang sangat berwarna warni, dimana2 dia dapat lihat orang berbaju baru.
aku agak pelik juga, bukan ke india lebih berwarna warni (kalau cerita hindustan dan tamil dijadikan rujukan), lebih meriah dengan lagu2 skali hehe. aku tanya dia macam mana dia berdeepavali di india. dia kata biasa je, pagi pegi kuil, balik makan2 lepas tu tido!
kalau gitu nampaknya kaum india di malaysia lebih meriah. tahun lepas aku ziarah kak devi waktu deepavali, dia buat rumah terbuka. kuih raya dia pon mcm mak aku jugak, penuh 1 meja.
aku dengan mala selalu bayangkan kalau sukumar atau prasanna ke balik kampung mesti satu kampung berarak, dengan nyanyi, menari dan tabla. budak2 sonsong dari jalan, sedara mara tunggu depan pintu. sepupu2 yang dara intai dari tingkap bilik. nanti mak dia akan sambut depan rumah tabur beras, lepas tu dia sujud kat kaki mak dia, pastu mak dia angkat bahu dia dan tekap pipi dia dengan genggaman tangan yang longgar kemudian mak dia akan kata.. anakku, kau pulang akhir nya! hehehe
jalan2 kat yati, kena tag rupenye.. aku tgh tensen ni, aku layankan tag yati ni kejap
1) What were you doing 5 years ago?
2003 - Full time research officer + part timer post graduate student
2) What were the 5 things on your to do list today?
- Drive from kg to work
- Kerja..
- Lunch
- Kerja..
- Kerja lebih masa
3) What are 5 snacks that you enjoy?
- no snack for today
4) What are 5 jobs you've had?
- Pemetik kopi (during school holiday after standard 5. my first job. got RM5 for few days work - like mr crab first dollar but never framed it though)
- Electronic Factory Worker - semester breaks; where I learn a lot about life outside my imagination.
- Tuition Teacher - in semester; 2nd undergraduate year
- Research Assistant to my superwoman - during final undergraduate year
- Research Officer to my another superwoman - first official job, 1+2 years contract
- Analyst Programmer - a lot lot lot of joyful friend
- System Administrator - a lot of loving kakak haha
- Software Engineer - current ; emmm its 7.42, i'm alone in the office
5) 5 People i want to tag?
nak tag uncle john tp dia tak de blog haha
gambar cilok dari:http://rukyatulhilal.org/artikel/gerhana-ferry.html
Gerhana berkalu bila bumi, bulan dan matahari berada dalam 1 garis lurus. Kau perasan tak sekarang sedang berlaku satugerhana yang sangat panjang, ambil masa 30 hari?
Kalendar Hijrah adalah berdasarkan pergerakan BULAN dan kalendar Masehi pula berdasarkan pergerakan MATAHARI.
Tahun ini 1429/2008, lebih tepat Ramadhan dan September ini, sangat istimewa. Ramadhan dan September kedua2nya adalah bulan kesembilan dalam kalendar masing2. Tahun ini, Ramadhan dan September bermula pada hari yang sama. Selari. Seolah2 Bulan dan Matahari yang sedang gerhana.
aku tiru macam nonie
Your Personality Profile |
You are happy, driven, and status conscious. You want everyone to know how successful you are. Very logical, you see life as a game of strategy. A bit of a loner, you prefer to depend on yourself. You always keep your cool and your composure. You are a born leader and business person. |
Your Hidden Talent |
You have the power to persuade and influence others. You're the type of person who can turn a whole room around. The potential for great leadership is there, as long as you don't abuse it. Always remember, you have a lot more power over people than you might think! |
apa tu D-Day?
The Oxford Pocket Dictionary of Current English | Date: 2008
D-Day • n. the day (June 6, 1944) in World War II on which Allied forces invaded northern France by landing in Normandy.
∎ the day on which an important operation is to begin or a change to take effect.
Jawapan penuh kat sini
Aku tak letak harapan tinggi pada 16 sept. Jadi aku bersikap tunggu dan lihat. Selain itu, apa yang aku mampu? oo.. mungkin beberapa post di forum. Marilah kita sama2 doakan yg terbaik saja Allah beri untuk Negara kita yang tercinta ni.
Di pejabat aku, cuma 2orang je yang puasa. Aku dan Mala
Janice beri kami keistimewaan sempena bulan puasa ni
1) Dibenarkan balik seawal jam 5.30ptg
(setakat ni baru je 2 kali aku balik 5.30ptg, malas nak meredah jam. Baik2 masa perjalanan 20 minit jadi 1 jam lebih. lagipun, kerja banyak lorr.. Janice pulak yang bising pasal aku balik lambat. Hari-hari dia halau aku balik hehe)
2) Janice keluarkan arahan pada Siow Ti, untuk beri bantuan kecemasan, kalau kami terpaksa tak puasa
(Apa lagi tolong pick up order dari bawah le, atau belikan air di Kapitan Mart, contohnya hehe)
Best tak boss kami? hehehe
Masih isu yang sama, tapi aku tak mau tulis panjang sangat, jadi aku pendek2kan jadi beberapa entry.
Aku ni sebenarnya berketurunan Jawa. Mak dan abah dua-dua berketurunan Jawa. Menurut ceritanya, Nyai Sadah (sebelah emak) dibawa oleh bapanya ke sini waktu dia masih bayi. Jadi sahlah, buyut aku seorang pendatang.
Kesan pendatang2 Jawa di sekitar Batu Pahat, Pontian dan Muar memang jelas. Parit Kaspan, Parit Madirono, Parit sonto, Parit Jawa, Parit Kadir, Parit Semarang, Parit Ponorogo dan banyak lagi Parit-parit lainnya. Sampaikan kebiasaan orang tak bertanya duduk kampung mana? tapi duduk parit mana?. Orang Jawa bawa ke sini sistem pemempatan berjajar dengan sistem parit. Sebab itu kalau kau lihat kampung-kampung di Johor, strukturnya tak sama dengan kampung-kampung di Pantai Timur atau Utara contohnya. Selain pendatang Jawa, Johor juga dimeriahkan lagi dengan pendatang Bugis, Banjar dsb.
Apakah oleh sebab buyut aku seorang pendatang maka aku bila-bila masa suka boleh "balik" ke Jawa? hello.. kalau aku kesana aku tetap perlu bawa passport yang dikeluarkan oleh Kerajaan Malaysia. Ada ke kastam Indonesia akan tanya sama ada buyut aku datang dari Jawa atau tidak, kemudian aku dapat keistimewaan?
Kuasa Allah telah menggerakkan buyut aku dan ramai lagi buyut2 lain merantau hingga berjejak dibumi bertuah ini. Takdir Allah telah mentapkan kami lahir dan berwargenegara disini. Ini bumi Allah. Dia akan beri pada siapa yang Dia suka, dan Dia akan tarik dari siapa2 ikut suka Dia.
Kalau kau pernah baca karya2 Sasterawan Negara Shahnon Ahmad, dia sebutkan berkali2 ayahnya ialah seorang bangsat yg lari dari tekanan Belanda di tanah seberang. So what? Malaysia sekarang memang dipenuhi oleh keturunan pendatang. Yang keturunan asal penduduk Malaysia tercinta ni mungkin yang pangkah parti cucu Dato Onn tu, yg duduk kat Semberong tu. Sebab tu mereka dipanggil orang asli. Dan kalau ikut cara Ahmad, bukankah meraka patut mendapat keistimewaan yang paling teratas dalam rangking pembahagian keistimewaan di Malaysia bumi bertuah ini?
Seorang kawan, terusik hatinya dengan gelaran pendatang. Isu ini menjadi-jadi. Pon bukanlah isu baru. bukan tak biasa kita dengar orang Melayu marah2 hingga keluar ayat "balik negerilah!" pada bangsa lain.
Aku secara peribadinya tak setuju dengan kedegilan Ahmad tu. Asyik2 pertahankan adat Melayu tak perlu minta maaf kalau tak salah. Dia agaknya terlupa peribahasa Melayu, ULAR MENYUSUR AKAR TAKKAN HILANG BISA. lagi2 dalam Ramadhan ni, sama2lah kita berlapang dada.
kita dah 50 tahun merdeka, tapi masih ramai yg tak boleh terima kenyataan Malaysia ni, negara berbilang bangsa. Masing2 prejudis. Bukan sebelah pihak saja tau! bila aku jumpa orang yang berlebih racistnya hingga mudah sangat mengeluarkan ayat "balik negerilah!" contohnya, aku akan tanya dia balik. Adakan dia punya kawan2 rapat dari bangsa lain? dan biasanya seperti yang aku jangka jawapannya ialah TIDAK. Kerana kalau dia punya tentu dia tak sampai hati berkata begitu.
*Lai Leng salah satu kawan aku dari bangsa lain. Kami pernah main, belajar, makan, tidur dan masak bersama2. Lai Leng suka makan sambal petai dan rendang. Dia ajar aku buat sup kuah Yong Tau Foo dan guna cucuk sanggul macam amoi2. Lai Leng penganut Kristian yang taat. Kami setuju agama perlu dalam hidup dan menolak pegangan free-thingker. Aku hormati pilihan agamanya tapi ini tidak bermaksud aku setuju dengan konsep liberalisasi agama. Bagi aku agamaku, bagi dia agamanya.
Kita dok gaduh2 kata bahasa kita tak "world". Bahasa kita tak internasional. Bahasa kita tak boleh bawak kita pergi jauh.
.................
Aku tengah berlakon, konon-konon tengah buat kerja. Padahal aku tengah buat entry baru untuk blog ni. Harus aku berlakon, sebelah aku bilik berdinding kaca. Pintunya terbukak. 3 orang bos. Bos aku dan 2 orang bos siapa aku tak tau. Dah dekat sejam mereka cho che cho che. Entah cerita tentang apa tapi pastinya bukan cerita peribadi atau politik (sebab aku tak dengar nama abdullah atau anwar atau najib). Tentu mereka sedang bincang kerjasama bisnes.
.................
Boss aku genius orangnya. Ada memper2 Pak Lah bila senyum. Muda lagi tapi dah bawa syarikat ke sana-sini. Dari Spore, Indonesia, Afrika Selatan, Dubai, Korea, US dan UK. Dia memang fasih berbahasa Inggeris.
.................
Boss aku dan 2 orang rakan kerjasamanya dari tadi cho che cho che cerita bisnes dalam bilik berdinding kaca sebelah aku ni. Dari awal sampai sekarang, 1 patah perkataan Inggeris pon aku tak dengar. "I" dan "U" pon tak dapat aku dengar. Aku dapat tangkap "wo" dan "ni" saja.
................
Kau biasa tak jumpa minah-minah yang janguk habis. kasut runcing,rambut karat, muka Jawa habis tapi cakap "I U" "I U", cerita pasal artis tu bercerai artis ni kawin baru. Tafifon bimbit paling canggih keluaran terbaru. Aku sangka dia exec, tapi bila kesempatan ke pejabat dia, dia duduk mejadepan sekali.. penyambut tetamu da rupanya.. hehe
p/s sikit lagi aku kantoi dgn boss masa tulis entry ni hahaha

gambar aku cilok dr blog mala
ramadhan kali ni pon sama je rasa dgn yg lepas2. aku cuma harap aku tak akan kecewakan diri sendiri buat sekian kalinye ramadhan ni
selamat beramadhan semua
tiap kali ramadhan, kami sekeluarga akan bahagi2kan juzuk Al-quran untuk tadarus. tp baca sendiri2 la. saja nak kongsi idea, dapat imarahkan ramdhan dan eratkan hubungan kekeluargaan lagi. semoga amalan diberkati Allah
1 lagi tahun ni kami dah buat cabutan awal. tahun lepas cabut masa raya bnyk hadiah yg takmatch dgn orgnye. kesian eha dapat set teko ahaha.. emm fyi, undi ni utk tuko2 hadiah antara adik beradik (jeles la asik2 sikenit kenittt je yg dapat hadiah haha.. si tua2 pon kepingin juga)
